omgaan met astma

25-09-2016 om 16:17 uur

Hoi hoi,
ik weet sinds 2 weken dat ik inspanningsastma heb.
ik weet alleen niet goed hoe ik hier op een positieve manier mee om kan gaan
heeft iemand tips?

Login of registreer om te reageren
27-09-2016 om 17:09 uur

Hoi Ilse,

welkom op het forum.
Tips voor het sporten zijn vooral een goede warming up, rustig opbouwen en niet te explosief en een goede cooling down.
Wat zijn je klachten/waar wil je precies allemaal tips over?

Groetjes,
Suusje

Login of registreer om te reageren
29-09-2016 om 23:46 uur

Hoi ilse

Wat super vervelend voor je dat je dit te horen hebt gekregen.
Ik heb zelf zeer ernstige onhandelbare astma.
Zo erg dat ik heel weinig nog maar kan.

Ik heb longgerevalideerd. Daar kreeg ik fijne tips mee.

Pas je aan je astma aan. Hoe vervelend je het ook vind dat het niet zo snel gaat met inspannen probeer je daar bij neer te leggen. Niet op de manier oke t lukt me niet dus boos bv.
Nee probeer je erbij neer te leggen dat jet astma hebt en ga een tandje langzamer. Wat andere mensen van je vinden i niet belangrijk. Dat jij dingen op je eigen manier en tempo kan doen wel.
Ik ben net 35 geworden van de week maar ik loop als iemand van 90. Ik ademhaal als een vis op het droge en ik sta als ik een stuk moet lopen heel vaak stil omdat ik geen lucht krijg op dat moment. Zooo genant vond ik het in het begin. Maar als ik het niet deed kon ik niet meer thuiskomen. En dat is veel frustrerende voor jezelf.
Probeer je grens te vinden tot waar jij je fijn en goed voelt en blijf voor die grens. Probeer dr niet overheen te gaan voor een ander want jij hent er last van zij niet hoe lullig dit ook klinkt. En het klinkt heeeel makkelijk maar ik ga na 3 jaar nog steeds op mijn neus en heb me valkuilen.
Verdeel je activiteiten over je dag en over je week niet alles hoeft in 1 x das mijn gouden regel die ik mee kreeg want nog steed doe ik het liefst heel mijn huishouding sporten boodschappen hond uitlaten kids school enz alles in 1 x keer en geloof me dat gaat niet. Een planning maken is dan een tuk makkelijker.
Mocht je vragen hebben of gewoon even je hart willen luchten. Dan mag je me ook een pb sturen.of t gewoon hier vragen. Ik heb geen geheimen.wat mijn astma betreft
Heel veel sterkte

Login of registreer om te reageren
01-10-2016 om 18:39 uur

Ha Ilse,

Ik heb intrinsiek astma met inspanningscomponent.
Ik sport veel (4 - 5 x per week), krachttraining en hardlopen. Dat gaat prima.

Een paar aanknopingspunten:
- geen minuut is met astma hetzelfde:
bepaal een basisniveau van trainen (dat gaat eigenlijk altijd) en pas de rest van je programma aan, aan hoe je je voelt.
Let op verzuring / spierpijn (zuurstoftekort) en kleine klachtjes.
Niet doortrainen of stoer doen, gewoon even op "adem komen" of de volgende keer doen (dan gaat het namelijk gewoon wel).

- als je niet zo getraind bent, zou je voor de training standaard kunnen puffen (je weet immers dat je benauwd wordt als je sport)

- als je wat beter getraind bent, kun je soms door een wat langere warming up (bijvoorbeeld 4 minuten rustig warm lopen) de inspanningsastma reactie uitstellen en heb je niet persé extra medicatie nodig.

- realiseer je dat omstandigheden van je sport / inspanning van invloed zijn, ontdek welke dat zijn en pas inspanning en medicatie daarop aan.

Bij mij is dat bijvoorbeeld mist of hoge luchtvochtigheid, maar ook hoge temperaturen.
Ik weet dat het dan minder gaat en stel mijn verwachtingen bij.

Je hoeft er niet al te veel last van te hebben; wel is het fijn als je er wat greep op krijgt.

In het begin is het een soort van puzzel die je moet leren leggen.

Geduld met jezelf. Je krijgt het wel onder de knie.

Jo

Login of registreer om te reageren
06-10-2016 om 12:52 uur

hoi Ilse,
ik heb ook astma intrinsiek astma en ook last van inspannings astma ik heb ook last van kramp ik doe aan fitnesse voor ik ga sporten neem ik mijn ventolin in voor het sporten maar een goede warming up helpt ook een ding kan je doen goed naar je lichaam luisteren en als het niet gaat dan een stapje terug dat doe ik ook heel veel sterkte Marloeke ^:)^

Login of registreer om te reageren