Sporten en astma

27-09-2016 om 17:52 uur

Beste,

Ik ben 25 jaar en heb astma; met name bij inspanning. Helaas heb ik dit jaar al twee exacerbaties gehad. Hierdoor merk ik dat mijn longen bij inspanning een enorme klap hebben gehad. Ik ben zeer sporten en liep in een hoge klasse bij atletiekclub. Op dit moment loop ik amper wedstrijden 5km is mij te veel. Terwijl ik vorig jaar 10km (51min) en 15km(1.27u) liep!
Op dit moment ben ik twee klasse op mijn atletiekclub naar beneden gegaan. Ik gebruik ventolin (voor en tijdens het sporten) en de foster nexthaler 2dd1. De longfunctie in rust is prima. Eind december heb ik een controle afspraak staan bij de longarts.

Ik zou graag mede op advies van mijn POH naar een fysiotherapeut willen gaan die mij persoonlijk wil begeleiden. Waar vind ik een fysiotherapeut in de buurt van Oudenbosch / Roosendaal / Etten-Leur? En wordt dit vergoed bij mijn zorgverzekeraar?

Hardlopen is namelijk mijn passie en uitlaat klep!
Mocht u nog andere tips hebben dan hoor ik het graag.

Vriendelijke groet,
Marieke

Login of registreer om te reageren
28-09-2016 om 10:10 uur

Beste Marieke,

Wat vervelend dat je dit jaar zoveel last hebt van je astma en dat je dit vooral merkt bij het sporten. Wellicht is het overbodig om te benoemen, want ik lees dat je al veel ervaring hebt met sporten maar het is van belang dat er genoeg tijd wordt besteed aan een warming-up. Aangezien astma soms een grillig verloop kan hebben is het ook best moeilijk hier mee om te gaan. De ene dag voel je, je waarschijnlijk fitter dan de andere dag. Het is de kunst om de intensiteit van het sporten daar op aan te passen.

Kijk nog eens op onze website voor informatie en tips https://www.longfonds.nl/astma/omgaan-met-astma/sporten.

Een fysiotherapeut is fijn voor extra begeleiding. Op onderstaande website kun je een fysiopraktijk vinden in jouw buurt. http://www.defysiotherapeut.com/

Of dit vergoed wordt hangt af van een eventuele aanvullende verzekering die je hebt en of daar fysiotherapie in zit. Je kunt dit het beste navragen bij je zorgverzekering.

Wij wensen je veel succes!

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren