Blijvende benauwdheid na stoppen met roken

03-10-2016 om 13:46 uur

Hallo,

Ik ben een vrouw van 32, momenteel ben ik helemaal gestopt met roken (bijna een half jaar) nadat ik ongeveer 15 jaar en pakje sigaretten per dag heb gerookt. Afschuwelijk natuurlijk, maar enfin, ik ben er gelukkig vanaf. Ik voel me op vele vlakken stukken beter (mijn conditie is beter, ik ruik en proef vele malen beter etc) maar, ik blijf me bij inspanning benauwd voelen. Ik hoest niet of amper, slijm komt er ook niet bij los (mijn excuses), en kortademig ben ik zelden. Wat zou dit kunnen zijn? Van mijn huisarts heb ik een tijd geleden een puffer gekregen om de benauwde momenten aan te pakken.
Ik heb minder dan een half jaar geleden een allergie test gehad waar niets uit kwam, als kind heb ik een keer of wat eczeem gehad maar daar blijft het verder dan ook bij. Wel zijn de slijmvliezen van mijn bijholtes chronisch licht ontstoken, hiervoor krijg ik flixonase druppels, welke steroïden bevatten.

Wellicht ben ik gewoon ongeduldig en zal de benauwdheid mettertijd afnemen, doordat mijn longen nog druk bezig zijn met de grote schoonmaak?

Ik ben heel benieuwd, vriendelijke groet, Marieks

Login of registreer om te reageren
29-10-2016 om 13:04 uur

Hoi Marieks.

Heb dezelfde problemen. Ben alleen nog niet zo lang gestopt.
Ben zelf ook erg benieuwd hoe lang dit kan duren. Kan je dus niet helpen alleen maar zeggen dat je goed bezig bent.
Wacht momenteel ook op antwoord. Gr Frank

Login of registreer om te reageren
30-10-2016 om 14:58 uur

Dag @Frank69,
Ik had in je andere draadje al gesproken over wat technische zaken mbt. het dampen.
Wat ik hieraan toe wil volgen is: In geval van blijvende benauwdheid: Ga direct naar uw huisarts. Indien u langs af kom ontvangt u...............................
Dit geldt natuurlijk ook voor @Marieks.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
21-11-2016 om 18:06 uur

Het is een bekend verschijnsel dat na stoppen met roken klachten van hoesten en benauwdheid niet direct verdwenen zijn. Ik hoor regelmatig van patienten dat deze zelfs nog wat kunnen toenemen. Na een half jaar stoppen moeten deze klachten echter wel verdwenen zijn. De klachten zouden kunnen berusten op astma. Het eczeem in het verleden doet me daar wel aan denken.
Ik zou willen adviseren om dit te onderzoeken door middel van longfunctieonderzoek en eventueel een allergietest.
De huisarts kan je hierbij op weg helpen.

Login of registreer om te reageren