copd en huisdieren

18-10-2016 om 20:11 uur

Mijn man heeft COPD en is niet allergisch. We willen graag een kat. Kan dit veilig? Moeten we nog ergens extra op letten, bijvoorbeeld met schoonmaken oid

Login of registreer om te reageren
19-10-2016 om 07:27 uur

Beste MdB,

Als er géén allergie meespeelt kan in principe een huisdier worden aangeschaft. Wel is het zo dat een kat voor extra stof in huis zorgt en kleverig en heftig allergeen afgeeft. Je zult zeker vaker moeten stofzuigen. Echter, ons advies is om als je longpatient bent elke extra prikkel te vermijden.
Overleg eventueel met de behandelend arts van je man hoe deze er tegenaan kijkt.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
20-10-2016 om 14:16 uur

Laat je man i.i.g. nooit de bak schoonmaken of uitscheppen, mits je papier- of geperste korrels in de bak gooit. Het stof van grit is heel slecht voor de longen. Ik mag het niet meer doen van mijn longarts, ook de drinkfontein laat ik mijn man schoonmaken, daar er soms vervelende bacteriën in kunnen groeien, die op zich geen kwaad kunnen, maar wel als je een longziekte hebt.
Een kat is een schoon dier en geeft heel veel vreugde in huis. Helaas ook haren en meer stof.
Misschien kun je poes van het begin af aanleren, dat ie niet op jullie slaapkamer mag.

Login of registreer om te reageren
22-10-2016 om 06:32 uur

Zelf heb ik altijd in huis alle deuren dicht zodat mijn poes niet in de andere kamers kan komen. Ze kan vrij in woonkamer gangen en trappen komen maar alle kamers zijn altijd gesloten. Kwestie van jezelf aanleren altijd de deur achter je dicht te doen of een deur dranger monteren. Ze blijft nieuwsgierig naar wat er achter die deuren zit zeker als ze me er regelmatig ziet verdwijnen achter zo een deur. Vaak ligt ze 's nachts dan "de wacht te houden" voor de slaapkamerdeur.

Net wat Thirza zegt de kattenbak en zo maak ik niet meer zelf schoon en als dat wel moet gebruik ik een mondkapje en maak ik de bak buitenshuis schoon.

Login of registreer om te reageren