Van Symbicort naar Qvar?

19-10-2016 om 14:28 uur

Ik heb even een vraag over mijn medicijnen. Ik gebruik op dit moment Symbicort 200/6, 2x per dag 2 pufjes. Indien nodig mag ik bij puffen en indien nodig mag ik er nog ventolin bij gebruiken. Ik gebruik deze inhalator nu een jaar of 5 a 6.

Ik loop nu tegen een paar "problemen" aan met deze puffer. Ik vind hem redelijk zwaar om te inhaleren, zeker op dagen dat het wat minder gaat. Vooral in de ochtend heb ik een zwaar gevoel op de borst. Ik heb ook redelijk vaak last van spierkrampen (heb hier op het forum al eens gelezen dat dit een bijwerking is) en een hese stem, voornamelijk aan het eind van de middag/in de loop van de avond.

Nu heb ik gelezen dat Qvar een fijnere stof heeft en dus een betere werking heeft. Ook kan je deze met een voorzetkamer inhaleren, wat ik ook fijner vind omdat het minder zwaar is. Heeft iemand ervaring met het overgaan van Symbicort naar Qvar en wat zijn die ervaringen? Gebruik je al langere tijd Qvar (en voorheen wat anders of niets) wat zijn dat je ervaringen? Als ik ga switchen heb ik ook een luchtwegverwijderaar nodig en dit zal dan Serevent worden, maar ook met voorzetkamer.

Heeft iemand nog tips tegen veel slijm wat ik niet kan ophoesten? Ik heb al eerder langere tijd Fluimucil gebruikt, maar heb hier niet veel verbetering in gemerkt.

Ik lees graag jullie ervaringen, zodat ik goed geïnformeerd ben als ik dit bij de huisarts / praktijkondersteuner ga neerleggen.

Login of registreer om te reageren
19-10-2016 om 14:33 uur

Is Foster dan geen betere optie? Daar zit Qvar in als ontstekingsremmer met foradil als luchtwegverwijder (dezelfde als in symbicort). Je hebt dan maar een puffer en die iser als aerosol voor met een voorzetkamer of als nexthaler.

Login of registreer om te reageren
19-10-2016 om 14:40 uur

Ik heb voordat ik naar Symbicort ging van de longarts Foster gehad. Ik had echter zoveel last van de bijwerkingen (heel er trillen, durfde geen auto meer te rijden) dat hij mij overgezet heeft naar Symbicort.

Login of registreer om te reageren
19-10-2016 om 14:48 uur

Oh dan is dat geen goed idee en zou ik voor de combinatie gaan die je zelf oppert.

Login of registreer om te reageren
19-10-2016 om 14:49 uur

Gebruik jij zelf Qvar en wat zijn je ervaringen hiermee Daantje?

Login of registreer om te reageren
19-10-2016 om 16:12 uur

Ik heb in een ver verleden Qvar gebruikt. Ik had toen geen bijwerkingen maar ook niet het gevoel dat het heel goed werkte. Ik gebruik nu al jaren Foster en dat werkt wel dus blijkbaar doet die ontstekingsremmer toch wel wat.

Login of registreer om te reageren