Vandaag te horen gekregen COPD2

21-10-2016 om 17:14 uur

Vandaag te horen gekregen dat ik COPD2 heb, tja rook al bijna 30 jaar, dus daar ga ik ook mee stoppen. Zal zeer moeilijk zijn maar wil dit op karakter gaan doen, gaat dit niet lukken dan kan ik altijd nog pillen pakken. Maar hoe nu verder, van de huisarts alleen een foster puffer gekregen en 2x per dag puffen. Is dit voldoende aan medicatie? Zal ook meer moeten gaan bewegen, mezelf voorgenomen elke dag een uur te gaan wandelen. Voorheen deed ik dat altijd met onze hond maar die hebben we afgelopen juli in moeten laten slapen, dus dat bewegen is daarna niet meer echt geweest. Pfff best wel even confronterend zo allemaal. Iemand verder tips hoe ik hier mee om moet gaan?

Login of registreer om te reageren
22-10-2016 om 19:17 uur

Als je niet benauwd bent is deze medicatie wel voldoende denk ik, anders kun je nog vragen om bij Salbutamol, een kortwerkende luchtverwijder. Elke dag minimaal een half uur bewegen. Zeker stoppen met roken, ik zou hierbij zeker hulpmiddelen bij gebruiken, het is gewoon heel moeilijk te stoppen. Wat hulp is zeker niet overbodig! Succes!

Login of registreer om te reageren
22-10-2016 om 20:13 uur

Heel veel sterkte met het stoppen met roken.

Login of registreer om te reageren
24-10-2016 om 10:55 uur

Hallo putsemuts, welkom hier. Zo te horen heb je veel goede voornemens!
Ik wens je veel succes met het stoppen met roken. En ik hoop dat de combinatie van stoppen met roken, meer bewegen en een passende behandeling voor de COPD er voor gaan zorgen dat je je beter gaat voelen.

Login of registreer om te reageren
27-10-2016 om 14:33 uur

Nieuwe hond kopen. Dan verplicht de hond jou om te gaan wandelen oftewel bewegen, i.p.v. dat een of ander trainingsschema dat doet. Stoppen met roken is vanzelfsprekend noodzakelijk, want roken is de pest voor je longblaasjes. En 'cold turkey' daar valt veel voor te zeggen: dan ben je zo snel mogelijk (≈5 dagen) van de nicotineverslaving af. (met nicotine kauwgom of pleisters hou je die verslaving juist in stand)
Blijft nog lange tijd rondspoken: foute cognities zoals 'kopje koffie, peuk d'r bij', en dergelijke situaties waarbij je 'gewend' was een peuk op te steken. Die moet je echt op karakter uitbannen. Succes !

Login of registreer om te reageren
28-10-2016 om 14:07 uur

Al eens een damper (e-sigaret) overwogen om van het roken af te komen?
Het is een vrij onschuldige manier om het roken te simuleren. Daarbij vermijdt je alle giftige stoffen die in een gewone sigaret zitten maar heb je wel je pleziertje. Je kunt dan ook nog kiezen voor nicotineloze vloeistof. Dat is echter niet aan te raden omdat de kans om te "hervallen" dan groot is.
Nicotine is ook niet de grote boosdoener in sigaretten. Het is niet kankerverwekkend en niet verslavender dan cafeïne. Je kunt een damper uitproberen in een dampshop bij je in de buurt. Google maar.

Login of registreer om te reageren
05-11-2016 om 20:04 uur

Ik ben ruim 3 jaar geleden ook gestopt met roken, helaas was het ook voor mij te laat, maar ik heb bij de Blokker spaarpotjes gekocht die je alleen met een blikopener open kunt krijgen. De Marskramer heeft ze trouwens ook en er zijn ook modellen die een treklipje hebben. Nou ja, hoe dan ook.......om een lang verhaal kort te maken.....ik gooi daar al, vanaf dag 1, het uitgespaarde rookgeld in. In mijn geval is dat 2,50 per dag. Ik hou dit ook bij in mijn agendaatje want dan maak je het tastbaar en ik doe het nog steeds. En begin met muntgeld want dat rammelt lekker en is zwaar.
Heel veel succes ermee.
groetjes Annie

Login of registreer om te reageren
10-11-2016 om 23:50 uur

Hallo, heb ook copd 2, sinds dit jaar bekend, krijg ook foster (2 pufjes p.d) en dit is tot nu toe voldoende, samen met wat fysio...in augustus was longinhoud zelfs wat verbeterd en voelde me ook wel goed. Was echter nog niet begonnen om te stoppen met roken. Had daar ook weinig zin in en heb ik arts ook uitgelegd. . Alleen 2 weken geleden moest ik ambulance bellen midden in de nacht, was al 2 dagen grieperig en had steeds koorts, die nacht was ik zo benauwd...ik ziekenhuis bleek dat ik longontsteking had en longaanvallen heb gehad, dus aan infuus met antibiotica en aan de zuurstof. Ik heb die dagen nooit geen trek gehad in een sigaret, ook niet toen ik me alweer veel beter voelde. maar ja, dan ben je thuis...eerst geen trek, maar volgende dag wel weer en even later dan rook je weer als vanouds. Ik wou dat ik in dat weekend thuis een E-sigaret had gehad, die had ik dan zeker gepakt i.p.v. mn shag...na die week zonder sigaret in ziekenhuis, denk ik dat ik met dat hulpmiddel wel zou kunnen stoppen. Gewoon stoppen met roken gaat me nooit lukken. Misschien kun jij het wel, ik hoop het voor je....en anders met arts overleggen welk hulpmiddel je het beste kunt gaan gebruiken. Veel succes!!

Login of registreer om te reageren
11-11-2016 om 14:21 uur

Beste @Jannie1960

Als je wilt gaan stoppen met een E-sigaret(damper) dan is het verstandig om naar een goede dampshop in de buurt te gaan (geen Primera) en je uitvoerig te laten voorlichten. Kies ook een winkel uit waar je smaakjes kunt proeven. Je hoeft niet perse iets te kopen alleen maar goed te luisteren, vragen en proberen.Dampen is wat ingewikkelder dan roken.
Als je vragen over dampen hebt kun je ze aan mij stellen.

PS. Ik ben 3 jaar geleden na 46 jaar roken dmv. de dampert binnen enkele weken totaal gestopt met roken. Zie mijn voostelblog op dit forum:
http://www.longforum.nl/discussion/12940757/copd-en-dampen#latest

Login of registreer om te reageren
12-11-2016 om 07:33 uur

Balling soms lijkt het of je aandelen hebt in die dingen. Het zal heus helpen maar als longpatient zeker is alles wat je inhaleert wat niet hoort gewoon slecht daar kom je niet omheen. Daarnaast vind ik moet het een tijdelijk hulpmiddel zijn en niet gepromoot worden als iets lekkers met honderden smaakjes alsof je naar de snoepwinkel gaat. Maar dat is mijn mening...

Login of registreer om te reageren