Wel longemfyseem, maar geen COPD?

22-10-2016 om 10:26 uur

Geachte heer/mevrouw,
Ik heb een vraagje i.v.m. mijn moeder.
Paar dagen geleden heeft ze gehoord, dat 50% van haar longblaasjes kapot zijn en dat ze dus longemfyseem heeft. Daarbij hoorde ze ook, dat ze met de longfunctietest 88% scoorde en dat dat te hoog is voor COPD. Er werd in het ziekenhuis namelijk gezegd dat je minder dan 80% moet scoren om COPD te hebben. Ik heb alleen gelezen dat longemfyseem en COPD hetzelfde is.... Dus kan u mij hier meer over vertellen? Daarbij werd ook gezegd als mijn moeder stopt met roken dat de longfunctietest zelfs beter kan worden... Maar als er sprake is van COPD kan dat toch niet of wel? Hier weet ik niet genoeg vanaf, vandaar mijn vragen.
Groet,
N_I_91

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-10-2016 om 09:56 uur

Voor een goede beantwoording heb ik meer informatie nodig. Wat betekent '50% van de longblaasjes kapot'? Is dat gebaseerd op een diffusiemeting? Gebaseerd op een CT- scan van de longen? Is de diagnose longemfyseem gesteld op basis van de vorm van de flow/volume test? Het is namelijk mogelijk dat de een-seconde-waarde (FEV1) 88% van normaal is en dat op basis van de flow/volume test en het CT beeld geconcludeerd wordt dat er sprake is van emfyseem. COPD kan gepaard gaan met emfyseem, maar dit hoeft niet.
Stoppen met roken is voor iedereen goed, ook voor uw moeder (zowel voor hart en bloedvaten als voor de longen). Stoppen met roken beïnvloedt vaak de klachten van patiënten (hoesten, kortademigheid, conditie), zelden de longfunctie.
Als laatste een advies. Ga de volgende keer mee met uw moeder naar de afspraak bij de longarts en geef aan dat u enkele vragen hebt die u beantwoord wil hebben.

Login of registreer om te reageren
24-10-2016 om 13:24 uur

COPD zonder emfyseem kan, dat is bekend. Maar andersom?? Hoe kun je met longemfyseem dan nog 88% blazen? Ik denk dat dat de vraag ongeveer was?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
17-11-2016 om 11:42 uur

Ja, het is mogelijk emfyseem te hebben en nog een goede een-seconde-waarde. Maar de clou is: hoe uitgebreid of ernstig is het emfyseem. En dan kom ik weer op mijn eerste antwoord uit. Hoe is de diagnose emfyseem gesteld.

Login of registreer om te reageren
25-11-2016 om 15:25 uur

Beste meneer Otten,
Bedankt voor uw reactie. Mijn moeder en ik gaan volgende week naar de longarts en dan zullen we deze vragen stellen.
Met vriendelijke groet,
N_I_91

Login of registreer om te reageren
01-05-2017 om 16:27 uur

N_I_91 Heeft u de vragen nog gesteld en is het inderdaad emfyseem met goede longfunctietest?

Login of registreer om te reageren