Inhalatie corticosteroid om de gevolgen die (long)patiënten ondervinden van airconditioning

24-10-2016 om 08:08 uur

Geachte longarts, ik(praktijkondersteuner) heb 2 patiënten op mijn spreekuur; beide rokend en copd, die veel hinder ondervinden van de airco op hun werk.
1 van hen zegt dat het inhaleren van een inhalatie corticosteroid haar helpt bij dit probleem. Bij copd is in beginsel geen plaats voor een ICS in de behandeling.
Mijn vragen:
- is er ervaring met ICS om klachten van airco te bestrijden?
- wat is er verder mogelijk om de nadelige gevolgen van airco voor de luchtwegen te bestrijden?

Login of registreer om te reageren
24-10-2016 om 08:22 uur

Ik kan het niet laten te reageren, en aan te geven dat ik het bizar vind dat zij klagen over de airco maar waarschijnlijk wel in hun pauze een sigaretje opsteken!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-10-2016 om 14:52 uur

Voor zover mij bekend is er geen enkel onderzoek dat het nut van inhalatiecorticosteroïden bij klachten t.g.v. airconditioning ondersteunt. Ook op basis van ervaring kan ik dit niet ondersteunen.
"Baat het niet dan schaadt het niet" gaat ook niet op, dus ik zou zeggen: niet doen.
Ik ben bang dat ik je niet echt verder kan helpen..

Login of registreer om te reageren
26-10-2016 om 19:39 uur

Hebben ze al contact opgenomen met de arbodienst of bedrijfsarts?

Login of registreer om te reageren
27-10-2016 om 14:42 uur

Bij mij op het werk was de airco ook een probleem maar ben er achter gekomen dat ze om ketelsteen in de bevochtiger te voorkomen natrium sulfiet gebruiken die bij mij irritaties en krampen veroorzaakte.

Login of registreer om te reageren