Anoro

24-10-2016 om 08:11 uur

Geachte medewerkers longfonds,

Mijn longarts adviseert in ene om te stoppen met symbicort. Het schijnt dat ontstekingsremmers meer longontstekingen veroorzaken. Ik krijg nu alleen anoro, een longverwijder. Dit verontrust mij, daar ik altijd gehoord en gelezen heb dat ontstekingsremmers juist aanbevolen worden.
Ik ben een vrouw van 67 jaar, gebruik sinds 2002 ontstekingsremmers. Ik heb inmiddels een longinhoud van 38% (was 35%, doch door veel te sporten opgelopen naar 38%). Heb 1 x in de 2 jaar een behoorljke verkoudheid, doch nog nooit longontsteking gehad. Ik ben nog behoorlijk actief en voel me goed. Toch vind ik dit een zorgelijke aanbeveling, kunt u mij raad geven.

Met vriendelijke goeten,

Ilona

Login of registreer om te reageren
24-10-2016 om 13:08 uur

Ter informatie voor de Advieslijn:
Dit topic is verplaatst vanuit het board COPD medicijnen.

Login of registreer om te reageren
24-10-2016 om 14:01 uur

Lijkt me wel goed om in de startpost te vermelden dat het om COPD gaat.

Login of registreer om te reageren
25-10-2016 om 12:45 uur

Beste Ilona,

Over het nut van ontstekingsremmers bij COPD zijn in de medische wereld veel discussies.

Bij een mild tot matig COPD met relatief weinig klachten en geen longaanvallen schrijven artsen regelmatig alleen langwerkende luchtwegverwijders voor.
Bij matig tot ernstig COPD met terugkerende infecties kunnen ontstekingsremmers helpen de klachten en het aantal longaanvallen te verminderen.
Bij COPD met ernstige vernauwing van de luchtwegen worden ontstekingsremmers vaak wel geadviseerd.

Wij adviseren u uw bezorgdheid te bespreken met uw behandelend arts, zodat hij/zij u kan geruststellen en uitleggen waarom hiervoor gekozen is.

Resultaten van recente studies suggereren dat er een verband is tussen het gebruik van ontstekingsremmers en een iets verhoogd risico op een longontsteking bij patiƫnten met COPD.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren