astma algemeen

27-10-2016 om 10:42 uur

hallo lieve mensen ,ik ben saskia 65 oepsss en heb astma... hoop dat ik via deze weg gelijk gestemde vind, want ik moet toegeven dat het me soms best zwaar is, alle ballen in de lucht te houden, alsmede de omgang met mensen, omdat ik elk virus je kennelijk weet op te zoeken.en de wereld is vol met luchtjes, waar ik zelf notabenen zo gek op was.. moeilijk uit te leggen . ook voor de omgeving, ik snap het wel, je kan niet verwachten dat andere mensen, zo moeten gaan denken als ik daarom is t fijn via af en toe even te delen uiteraard ook leuke dingen natuurlijk vr groet saskia

Login of registreer om te reageren
27-10-2016 om 21:06 uur

Hoi @brands / saskia,

Ik snap dat het lastig voor je is... het is inderdaad moeilijk om het in je familie/ vriendenkring te zeggen, omdat je dan vaak tegen onbegrip aanloopt... Terwijl je juist probeert om zoveel mogelijk te doen/ kunnen net als ieder ander (ondanks de beperkingen). Ik merk vaak dat er nogal licht gedacht wordt over astma. Iedereen kent wel iemand met astma, maar die hebben dan vaak een hele milde vorm en dan wordt je daarmee vergeleken... Dan vinden ze vaak dat je je niet zo moet aanstellen. Mensen zeggen snel: ach je bent nog jong, dan kan je makkelijk de trap nemen ipv de lift. Of je hebt toch zo'n goede conditie als sportster? Dan kan je ... ook wel.

Ja, geurtjes zijn welbekend. Veel mensen hebben totaal niet in de gaten dat dat juist de astma kan verergeren. Daarbij heb ik een extra nadeel; ik kan niet ruiken. Dus overdag ben ik met iets in aanraking geweest en tegen de avond/ nacht heb ik dan een aanval. Bij hele sterke geurtjes (chloor/ alcohol of dat soort dingen, reageren mijn longen wel direct). Mensen die roken denken (in een gunstig geval); oh, we roken wel buiten, maar ja als ze terugkomen, hangt de geur alsnog om hen heen --> aanval. Hetzelfde geldt als mensen met huisdieren zeggen: we hebben het huis nog even gestofzuigd en het huisdier zit in een andere kamer. Toch heb ik er dan in veel gevallen alsnog last van. Hoe goed de bedoelingen ook zijn, het zit toch overal in het huis. In de zomer kan je ook niet normaal op een terassje van het zonnetje genieten zonder de rooklucht van andere mensen. Dat is soms wel frustrerend...

Het is lastig voor te stellen voor mensen die er geen last van hebben. Soms zeg ik wel eens tegen iemand probeer maar met een wasknijper op je neus en een rietje in je mond toch de "normale dingen" uit te voeren. Dan pas krijgen ze een beter beeld... Daarnaast vergt astma toch een hoop van je wat betreft plannen en omgaan met je energie. Je kan niet alles in 1 dag stoppen (ook al wil je het nog zo graag). Als je bijvoorbeeld een poosje wil winkelen, kan je beter 's morgens niet een uitgebreid bad nemen en boodschappen doen en stofzuigen, want dan kom je je bij het winkelen wel tegen...

Mocht je vragen hebben of willen kletsen, laat het me maar weten ;)

Login of registreer om te reageren