e-smoker.

29-10-2016 om 12:33 uur

Ik ben een aantal weken gestopt met roken en begonnen met e_smoking. Ik ben momenteel benouwd en gebruik salbutamol. Is dit een normaal beeld? Is elektrisch roken nou echt beter?

Groetjes Frank69

Login of registreer om te reageren
29-10-2016 om 12:23 uur

Even voorstellen. Mijn naam is Frank.
Ben 46 jaar en heb 34 jaar gerookt.
Ik ben momenteel 2 weken gestopt met roken en begonnen met dampen (e_smoking)
Het gaat prima en ben al zeer snel in nicotine naar beneden gegaan.
Wat ik echter vreemd vind is dat ik mij meer dan normaal benouwd voel.
Nou heb ik van jongs af aan zo nu en dan last van bronchitis en gebruik dan salbutamol putjes. Nou dus ook en het helpt. Kan iemand mij adviseren of die benauwdheid over gaat en hoe het komt?

Groetjes Frank

Login of registreer om te reageren
30-10-2016 om 08:25 uur

De twee topics van Frank69 zijn hier samengevoegd.

Login of registreer om te reageren
30-10-2016 om 14:51 uur

Het kan zijn dat je benauwdheid wordt veroorzaak door de damper.
Waarschijnlijker is echter dat je de hoestonderdrukkers die men aan sigaretten toevoegt, mist.
Je lichaam is aan de "grote schoonmaak" begonnen en dat kan gepaard gaan met allerlei afkickverschijnselen en lichamelijk- en geestelijk ongemak. Daar de damper de schuld van geven is wat erg kort door de bocht.
Wel kan het zo zijn dat de samenstelling van de e-liquid voor enige problemen zorgt.
Deze bestaat naast nicotine en aroma's uit de basisvloeistoffen propyleenglycol en vegetarische glycerine. Kijk op het flesje welke verhouding de PG/VG de vloeistof is. PG kan wat irritatie aan de luchtwegen geven.Een liquid met een hoger VG-gehalte kan dan verlichting bieden.

Het is overigens raadzaam om niet te snel te zakken met nicotine want anders loop je het risico dat je weer gaat roken. "Hervallen" zeggen de Belgen zo mooi.
Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is.
Nicotine is ook niet het probleem. Het is even "onschuldig" als cafeïne en daar ben je toch ook niet mee gestopt, toch?
Mocht je meer vragen hebben: Stel je vraag.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
06-11-2016 om 11:50 uur

wat het lange termijn effect van e smokers is zullen we nog moeten uitzoeken, dat moet blijken.
Het lijkt natuurlijk wel beter dan een sigaret.
snel afbouwen inderdaad niet doen

klachten van benauwdheid moeten met een maand of 3 wel wat wegtrekken anders eens na laten kijken.
groet

Login of registreer om te reageren
06-11-2016 om 13:05 uur

[quote="Longarts Laurien Oswald;531162"]wat het lange termijn effect van e smokers is zullen we nog moeten uitzoeken, dat moet blijken.
Het lijkt natuurlijk wel beter dan een sigaret.

Login of registreer om te reageren
06-11-2016 om 13:06 uur

Lange termijneffect is natuurlijk een eeuwigdurend argument en zal dus op de lange termijn aan geloofwaardigheid en kracht verliezen.
Uit de vele honderden zeer serieuze onderzoeken die gedaan zijn naar de effecten van dampen (e-sigaret) voor de gezondheid zijn geen aanwijzingen gevonden die in een richting van schadelijkheid wijzen.
De rapporten van de NHS (National Health Service England), de RSP (Royal Society of Phisicians UK) en Cancer Research Brittain zijn daar zeer duidelijk en expliciet in.
Deze rapporten bevestigen dat dampen (met of zonder nicotine) minimaal 95% minder schadelijk is dan roken.
Dat laat onverlet dat onderzoek naar mogelijke schadelijke bijwerkingen noodzakelijk blijft zoals dat bv. met alle medicijnen en andere producten gebeurt.

Login of registreer om te reageren