maagzuur en COPD

08-11-2016 om 18:39 uur

Mijn naam is Fons en in 1962 geboren. Wat ik jammer vind is dat er nog maar weinig geschreven wordt dat longaandoening ook maagzuur een oorzaak kan zijn. Ik ben daar zelf 1 van, bij mij is hoog waarschijnlijk een probleem met de NERVUS VAGUS, ik heb mij zelf 3 gebroken ribben gehoest en die heeft de zenuw beschadigd. Ik heb niet alleen COPD maar ook andere orgaan problemen o.a. maag, slokdarm, lever, galblaas, alvleesklier en darmen. Vraag: zijn er mensen die ook maagproblemen hebben en ook COPD? Is daar onderzoek naar geweest?

Login of registreer om te reageren
10-11-2016 om 10:56 uur

Beste Fons,

We zien lezen uit onderzoek dat er wel degelijk een relatie is tussen gastro-oesofageale reflux en COPD. Huisartsen hebben hier studies naar gedaan, maar ook longarts prof. dr. Miel Wouter heeft hier iets over geschreven (https://books.google.nl/books?id=gDGdBQAAQBAJ&pg=PA87&lpg=PA87&dq=relat…)

Het gaat te ver om alle onderzoeksresultaten hierover op te zoeken, maar we denken dat je huisarts of longarts wel meer kan vertellen hierover.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
13-12-2016 om 20:50 uur

Hallo ik ben Perry, 52 jaar en sinds een jaar copd2 patient. Bij het lezen van dit artikel komt mijn probleem lijkt het na voren. Ik heb niet regelmatig pijnaanvallen in mijn borst, kan niet achterhalen waardoor het komt, diverse onderzoeken hielpen ook niet maar mijn huisarts denkt/zegt komt van de maag. Heb maagbeschermers maar krijg toch aanvallen. Het artikel Gorz en het plaatje van de pijnuitstraling trikkerde mij, artikel is te moeilijk. Maar wat kan ik nu het beste doen om dit te onderzoeken en bij wie ? Hoor graag julli reactie cq advies

Login of registreer om te reageren