Aandacht voor jonge kinderen die dealen met de gevolgen van n chronische ziekte in t gezin.

21-11-2016 om 12:20 uur

Heb dit in t topic geplaatst omdat mijn vraag direct verband houdt met astma in z'n algemeenheid.Hoe je je kinderen kan helpen in het accepteren van de situatie die ontstaan is en hun emoties te uitten als ze het moeilijk hebben door de chronische ziekte van een ouder.

Deze vraag stel ik, omdat ik merk dat onze oudste van bijna 9 jaar toenemende gedragsveranderingen vertoont. Hij is een hooggevoelige jongen, introvert, snel overprikkeld en uit moeilijk zijn emotie. Verder heeft hij een strak, duidelijk en overzichtelijk dagprogramma nodig en kan slecht tegen plotselinge veranderingen.
De afgelopen jaren ben ik veel ziek geweest, onverwachtse doktersbezoeken, ziekenhuisopnames, poliklinische revalidatie midden in een zomervakantie en een opname van drie maanden in Davos.
Tijdens al deze jaren leek het of hij t best redde, ondanks al het onverwachtse hield hij zich kranig maar was wel van tijd tot tijd erg druk en ook uitte hij wel zn verdriet dat hij had om hoe t ging.. Ook hebben we hem altijd geprobeerd uit te leggen wat er stond te gebeuren, hoe de dingen geregeld zijn als ik niet thuis ben. Bv een planbord en vaste oppasadressen.
Nu ik, ong 4 maanden, thuis ben uit Davos, merk ik dat t helemaal niet goed gaat met onze jongen. Het lijkt wel of hij n muurtje van onverschilligheid om zich heeft gebouwd, alsof alles langs hem heen gaat. Om vervolgens al zn frustratie eruit te gooien als er iets tegen zit of iets anders gaat dan hij dacht. Waarbij vaak zijn zusje van 6 het moet ontgelden.
Nu we vanmorgen ook hoorden dat zijn schoolprestaties hard achteruit gaan en hij t niet meer naar zn zin heeft op school, gingen de alarmbellen rinkelen. Mijn man en ik maken ons zorgen..........
Wat kunnen wij voor onze zoon doen? Hoe kunnen wij hem helpen?
Er zijn vast ouders die ons kunnen adviseren!

Login of registreer om te reageren
21-11-2016 om 12:55 uur

Ha Milly,
Ik ben, zoals je weet, geen ervaringsdeskundige, want ik heb geen kind(eren).
Maar wil je sterkte wensen met jullie knul en hopelijk hoor je hier ervaringen van andere vaders en moeders!
't Is echt iets om alert op te zijn en ik denk wel dat je man en jij je terecht zorgen maken. Hopelijk vinden jullie passende hulp, op welke manier dan ook!
Goed dat je het hier deelt ;)
LIEFS

Login of registreer om te reageren
21-11-2016 om 13:52 uur

Dank je wel @Edelweiss en @Emsepems! We hebben binnenkort een gesprek op school en jou tip, ems, nemen we mee. In de plaats waar de kids naar school gaan is ook een praktijk voor speltherapie, heb gelijk even gekeken omdat t me wel aanspreekt. Ik las dat de school ook mag verwijzen, we gaan het erover hebben.

Login of registreer om te reageren
21-11-2016 om 14:17 uur

Hoi Milly,
Ik ben ook geen ervaringsdeskundige met kinderen. Zelf weet ik wat een impact mijn ziektes op m'n naasten hebben en dat zijn volwassenen, dat ik me kan voorstellen dat het voor kinderen extra moeilijk is. Zeker als het om hun moeder gaat. Wel heel goed dat jullie de signalen oppakken, hopelijk leert hij er mee omgaan en z'n emoties te uiten. Dat is heel belangrijk. Heel veel sterkte!
Liefs!

Login of registreer om te reageren
21-11-2016 om 14:44 uur

Kijk ook verder dan jouw ziekte want wie weet zit het probleem wel heel ergens anders en doordat je ( logisch ) het direct op jezelf betrekt zou je andere punten over het hoofd kunnen zien...

Login of registreer om te reageren
24-11-2016 om 12:12 uur

Dank je voor je reactie @Emma25 en @Stefanie!
Denk dat t beide is Stefanie, maar t kan een wisselwerking op elkaar hebben.

Login of registreer om te reageren