Bijwerkingen

05-12-2016 om 15:14 uur

Lieve allemaal,

Sinds ongeveer 1-2 maanden met asmatische bronchitis geconstateerd, hiervoor had ik lichte benauwdheid/kortademingheidsklachten die ik altijd aan allergie/autoimmune aandoening linkte. Mogelijk heb ik dit dus al langer. Werd veel erger met af en toe piepen en steeds ergere hoestaanvallen.

Met medicijnen een stuk beter maar... vervelende bijwerkingen. Ik kreeg eerst Salbutamol en toen het erger werd Seretide (25/125)

kreeg meteen infectie in de mond, vaginale schimmelinfectie, blaasonstekingen, spierpijn, later slapeloosheid, hartkloppingen etc. Gezien de slapeloosheid heb ik gevraagd om een alleen een ICS (inhalatie corticosteroide) in combinatie met Montelukast. Slapen gaat stukken beter en geen spierpijn meer , maar de infecties blijven. Geen pretje en veel last ervan met zingen (zing in een koor). En ik voel natuurlijk wel het verschil met geen langdurige luchtwegverwijder. In rust kan ik er wel mee leven maar met sporten totaal buiten adem dus dan moet ik weer naar de salbutamol grijpen.

Nu is mijn vraag aan jullie als ervaringsdeskundigen, met welke combinatie inhaler ervaren jullie de minste bijwerkingen als slapeloosheid, hartkloppingen, spierpijn? En met welk steroid ervaren jullie de minste bijwerkingen als infecties? (En ja, ik spoel heel grondig, en slokjes cranberrysap doet wonderen maar kan niet alle klachten wegnemen, en ook niet de systemische klachten)

Login of registreer om te reageren
05-12-2016 om 15:23 uur

Hoi eirene, Vervelend als je bijwerkingen ervaart. Maar daar is in het algemeen niets over te zeggen, helaas.
De één slikt en puft moeiteloos van alles en nog wat en de ander heeft bij vrijwel elk middel een bijwerking.
Soms zijn bijwerkingen tijdelijk, soms komen ze pas na maanden gebruik.
De kunst is samen met je arts te zoeken naar een voor jou goed werkende passende combi. Het kan helpen om een ander type inhalator te nemen bijvoorbeeld. Voordat ik smorgens inhaleer, neem ik een paar slokjes melk of een schepje yoghurt, dan krijg je als het ware een laagje op je slijmvlies.
Je kreeg Flixotide (zit in Seretide) welke heb je nu?
Heb je het gevoel dat de serevent de boosdoener was, dan zou je de Formoterol kunnen proberen, dat is ook een langwerkende luchtwegverwijder (en geen verwijderaar, dat zou niet best zijn nl. :P)

Login of registreer om te reageren
05-12-2016 om 15:30 uur

Hi Thirza dank voor je reactie (en opmerking, heb het aangepast haha). Iets nemen voor het inhaleren is een goede tip, dank daarvoor. Ik kreeg Seretide, nu heb ik Flixotide/Montelukast en Salbutamol waar nodig. Was wel vreemd dat het soort corticosteroide niet aangepast is, maar was een HA in opleiding die er volgens mij wat moeite mee had. Denk dat het idd zoeken is (en niet chromen om terug te gaan naar de HA, maar je voelt je zo'n zeikerd!).

Login of registreer om te reageren
05-12-2016 om 18:36 uur

Volgens mij is dat bij ieder voor zich..
Ik heb sinds ik astma heb foster, symbicort en seretide gebruikt.
De foster heb ik niet overdreven lang gehad, maar ik had altijd last van spierpijn.

Daarna kreeg ik symbicort met een hele rits aan bijwerkingen, van keelpijn, heesheid (zeg rustig geen stem meer op sommige momenten), hartkloppingen, kramp, trillen, onrust etc. Toen ik een maand noodgedwongen andere meds moest nemen en weer begon met de symbicort kon ik er niet meer aan wennen.

Toen seretide gekregen en dat heeft bij mij een hele goede werking en weinig bijwerkingen. Ik heb 2,5 jr of zo de "echte" gebruikt en in die tijd geen kramp meer gehad en ik ben mijn stem ook niet meer geheel kwijt geweest. En ook alle andere bijwerkingen waren stukken minder. Nu helaas de "neppe" sinds 1,5 mnd en gisteren weer voor het eerst kramp gehad en ik heb een vieze smaak in mijn mond.

Dus ik denk dat het inderdaad handig is om terug te gaan naar de ha als je merkt dat je nare bijwerkingen hebt. Voor mij is de seretide dus echt hét middel, al merk ik dus wel degelijk verschil tussen het goedkope en merk medicijn, dus zelfs dat kan het nog zijn.

Ik voelde me ook een zeur dat ik uit mijzelf om nieuwe meds vroeg 2,5 jr geleden, maar die longverpleegkundige vertelde me dat ze er juist blij mee was dat ik erom vroeg als ik zo veel bijwerkingen had en dat ik vooral terug moest komen als ik bijwerkingen had.

Login of registreer om te reageren
07-12-2016 om 10:04 uur

Dank Waterlelie, heel persoonlijk dus. Toch zou het wel goed zijn als de bijwerkingen systematisch bijgehouden/gepubliceerd worden, om misschien een trend te zien in effectiviteit/bijwerkingen. Wat is de 'neppe' Seretide? Misschien liggen mijn klachten daar wel aan. Ik heb de Seretide van GSK.

Login of registreer om te reageren
07-12-2016 om 11:07 uur

GSK is een merkmedicijn. Je kunt zien als het een generiek medicijn is, als de stofnaam er op staat.
Ventolin is van GSK, als er salbutamol opstaat is het "nep"
Nog een voorbeeld: Xyzal heet dan Levocetirizine. Op zich hoeft zo'n medicijn niet slechter te zijn, maar het zijn de hulpstoffen die roet in het eten gooien.
HA i.o. heb ik persoonlijk niet zoveel vertrouwen in, als het gaat om je op de rails zetten met longmedicatie.
Zo iemand gaat na een paar maanden weer weg. Ik heb eens een foute diagnose gekregen van een HIO, ze interpreteerde mijn longfunctietest verkeerd, kwam daar na 10 dagen (!) achter en plakte een etiket COPD op mij.
Ik voel me ook al snel een z**kerd, denk dan, even doorzetten, dokter heeft het al druk genoeg. Maar ik krijg dan op mn kop omdat ik te lang gewacht heb.
Ik zou 6 weken proberen, tenzij je echt ernstige bijwerkingen krijgt zoals rode uitslag of pijn op de borst.
Bijwerkingen kunnen ook veroorzaakt worden door Montelukast trouwens.

Login of registreer om te reageren
16-12-2016 om 21:19 uur

HIO kan je inderdaad pech mee hebben, en wat vervelend dat je een foute diagnose kreeg! Vind sowieso dat veel HA bar slecht zijn. (soms is een HIO juist een voordeel als ze het graag goed willen doen! Blijft toch vind ik dat je alles zelf uit moet zoeken en erom moet vragen, hoe goed je HA ook is)
Ik ben nu geswitcht naar Pulmicort/Oxis (formoterol). Gaat wel een stuk beter dan Seretide maar nog steeds bepaalde bijwerkingen. Vervelendst is gestoorde slaap, ik hoop dat dit beter gaat in de loop van de tijd, moet zeggen dat slecht slapen je wel nekt als je al ziek bent. Soms is het kiezen tussen twee kwaden.

Login of registreer om te reageren
18-12-2016 om 00:26 uur

nou dat is zeker wbt medicatie ik had sabutamol en nu ventolin,, wat eeeeeeen verschil na 8 jaar,, ja en moeilijk doen bij de apotheek, of ze het godsamme uit eigen zak moeten betalen, ook heb ik die grote voorzetkamer heel makkelijk schoon te maken,,trouwens waardeloos is dat steeds veranderen van medicatie, of zelfs stoppen daarvan, ik moest van longverpleegkundige stoppen met fluotide na 8 jaar,, pfff eng ja nu zit ik met de gebakken peren ,, een pd ging nog maar met de 2de puf stoppen,, begint het te morrelen,, dus maar extra slijmoplossers,, ja t blijft oppassen , dus morgen pakt sas,, ha ha weer haar fluotide, ik heb het 6 weken geprobeerd, anders lig ik met de kerstdagen in mijn mandje,, weet je ik wil niet eigenwijs zijn, maar zelf voel je wel aan hoe het gaat met je longen,, gr saskia

Login of registreer om te reageren