Longtest

06-12-2016 om 13:00 uur

Kan iemand mij hier meer informatie over kunnen geven ik moet nu 6 weken pompje gebruiken en als ik dan meer blaas zou ik mss net geen copd hebben omdat ik ook astma heb? Heb ik nu 62% ofwat?
https://www.imageshack.us/my/images

Login of registreer om te reageren
06-12-2016 om 16:58 uur

Hoi Armand,

Ik kan het plaatje helaas niet openen. Welke puf heb je gekregen?

Login of registreer om te reageren
06-12-2016 om 18:13 uur

Relvar fluticasone furoatol vilanterolo

Login of registreer om te reageren
06-12-2016 om 18:37 uur

Daar zit een corticosteroïd in. Ik denk dat de huisarts er op hoopt dat de ontsteking van astma verbeterd. Met als idee dat als het astma is je meer lucht zou moeten krijgen. Bij COPD blijven de longen beschadigd dus dan zou je niet meer lucht krijgen. Dat is wat ik denk dat zijn plan is.

Login of registreer om te reageren
06-12-2016 om 20:07 uur

Kunt u hier wat meer over zeggen de longarts deed er vrij gemakkelijk over het is astma en een beetje copd maar als ik op internet kijk word ik wel angstig ben toch pas 40 jaar

Login of registreer om te reageren
06-12-2016 om 20:08 uur

Denk dat we moeten wachten tot een longarts het bekijkt. Ik ben niet zo goed in het lezen van deze waarden. Kan wel zien dat je minder blaast dan voor je leeftijd verwacht wordt. Longarts kan je waarschijnlijk meer zeggen.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
29-12-2016 om 11:16 uur

Beste Armand,
Op basis van deze getallen lijkt het erop dat er een lichte vernauwing van de luchtwegen bestaat, die na een luchtwegverwijder wel wat verbetert, maar niet helemaal normaal wordt. Dit patroon kan goed passen bij uitsluitend astma. Mogelijk is er inderdaad ook sprake van een mengbeeld met een licht COPD (stadium 1), maar daarvan kan eigenlijk alleen sprake zijn als je rookt of gerookt hebt. Op basis van alleen deze getallen is er geen reden voor zorg, je kan er heel oud mee worden. Belangrijker is of je veel klachten en beperkingen hebt bij deze milde longfunctiestoornis.

Login of registreer om te reageren