Astma en niet onder behandeling van longarts

09-12-2016 om 16:37 uur

Geachte heer / mevrouw,

Ik ben 39 jaar en heb last van astma. Ik rook niet en over het geheel genomen heb ik er niet heel veel last van maar gebruik ik wel seretide diskus en zonodig ventolin diskus en zonodig acetylcysteine 600 mg. Ook heb ik periodes dat het zo goed gaat dat ik mijn pufjes helemaal niet nodig heb.

3 weken geleden kreeg ik ineens veel last van mijn luchtwegen, had koorts en sat. 95% volgens de ha een combinatie van astma en bronchitis waarvoor ik amoxicilline kuur en prednisolon 30 mg kuur heb gekegen. Na deze week voelde het nog niet goed en piepte ik nog steeds per order ha nog 1 week prednisolon 30 mg helaas met weinig resultaat. Na deze week weer terug en klonken mijn longen nog niet schoon waarvoor ik nog een doxycicline kuur heb gekregen en naast mijn seretide ook 6x dgs aan de ventolin moest en aan de acetylcysteine. Nu gaat het op zich weer goed maar voelen mijn luchtwegen nog wel erg kwetsbaar en ben ik nog erg moe. Tot op heden ben ik nog steeds niet door gestuurd naar een longarts en vraag ik mij af of ik dit verder af kan wachten en de moeheid weer moet slijten of dat ik toch beter om een verwijzing voor de longarts kan vragen.

Sorry voor de lange vraag.

Met vriendelijke groet,

Margreet

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
26-12-2016 om 20:17 uur

dat is een pittige exacerbatie geweest als ik het zo hoor, en misschien nog steeds wel wat als ik het zo inschat. Mogelijk gaat het nu weer over, dat zou je kunnen afwachten. anderzijds is het wellicht ook goed een consult Longgeneeskunde te doen of POH longziekte om te kijken naar andere onderhoudsmedicatie en hoe je een exacerbatie kan opvangen met extra inhalatie medicatie. Bespreek het even concreet met je arts zou ik adviseren

Login of registreer om te reageren
30-12-2016 om 19:30 uur

Hallo Laurien,

Bedankt voor uw antwoord.

Zoals u al inschatte ben ik nog steeds niet helemaal klachtenvrij en nog snel moe. Op mijn verzoek heeft de huisarts mijn seretide verhoogd naar 2x dgs 50/500 maar ze wil nog geen verwijsbrief voor een longarts geven. Ik heb nu een afspraak met een andere huisarts binnen onze praktijk gepland staan in de hoop alsnog een verwijsbrief te krijgen, mocht dit niet lukken dan heb ik inmiddels de toezegging van de bedrijfsarts dat hij dan een verwijsbrief gaat geven. Vanaf volgende week ga ik weer rustig aan mijn werk opbouwen.

Met vriendelijke groet,

Margreet

Login of registreer om te reageren