niet serieus genomen door huisarts

13-12-2016 om 08:56 uur

Hoi ik ben 37 jaar en heb al mijn leven lang astma.ben nu verhuisd en heb nieuwe huisarts.ik heb nu zes weken zware hoestbuien die ongeveer vijf tot zeven minuten duren waarin ik non stop hoest en piep benauwd ben.in mijn familie aan beide kanten zit longkanker en beide ouders hebben copd.oma gestorven aan longvlieskanker opa aan longkanker tantes ook longkanker.ben nu drie x naar huisarts geweest met de vraag verwijzing naar longarts voor onderzoek maar hij neemt me niet serieus en stuurt me weg met de woorden is virusje gaat vanzelf over.ook een pompje wil hij niet uitschrijven Hoewel ik dat al heel me leven gebruik.ik val ook steeds flauw dat wijd hij aan stress die ik niet heb maar ok.mijn vraag is,wat kan ik nu doen? Mijn vriend is vannacht drie x wakker van mijn aanvallen geworden en zegt dat ik echt naar longarts moet de aanvallen duren lang ik hap naar adem en piep heel erg.maak me zorgen hierom lijkt steeds of ik stik.probeer iets op te hoesten wat niet lukt ofzo.kunt u mij adviseren?

Login of registreer om te reageren
13-12-2016 om 12:24 uur

Als je huisarts je echt blijft wegsturen zou je het misschien kunnen proberen via de HAP. Als je zo'n extreme hoestbui hebt in de avond of weekend, kun je hen bellen. Helemaal "legaal" is dat dan niet, maar ik vind dat je huisarts op zn minst goed naar jou moet luisteren je klachten serieus nemen, ook je gegronde angst voor een ernstige aandoening.
Je hebt je leven lang astma, heb je er nooit iets voor gekregen?

Login of registreer om te reageren
15-12-2016 om 09:09 uur

Beste Frenny79,

Wat vervelend dat je zulke heftige hoestbuien hebt. Heeft je vriend al eens een filmpje van je gemaakt als je ’s nachts zo moet hoesten. Misschien neemt de huisarts je serieus als hij ziet hoe erg het is. En gaat je vriend met je mee als je naar de huisarts gaat, dan kan hij bevestigen hoe erg het is. Je zou de huisarts kunnen vragen waarom hij het niet nodig vindt je door te sturen. Ons advies is ga nogmaals in gesprek met je huisarts, vraag desnoods een dubbele afspraak aan als je denkt meer tijd nodig te hebben en neem iemand mee.

Sterkte en beterschap.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren