Cijfers longfunctietest

14-12-2016 om 10:51 uur

Willen jullie graag alle cijfertjes weten? Persoonlijk vind ik het voldoende als mij verteld wordt dat ik stabiel ben gebleven (of lichtjes gestegen, meer zit er helaas niet meer in).
De precieze cijfers wil ik niet weten, omdat die dan door mijn hoofd blijven spoken en mogelijk van invloed kunnen zijn op mijn welbevinden.
Als ik blaas zie ik het grafiekje op het computerscherm en mijn longarts vertelt mij alleen wat nuttig is voor mij.
Ben ik de enige die zo de kop in het zand steekt? :\"> (ik krijg de goede smiley er niet op, hoe kan dat? Hier moet het hoofdje met de blozende rode wangetjes staan)
(Ik heb dat trouwens met mijn bloeddruk ook. Ik zie aan het gezicht van de dokter dat die op dat moment te hoog is.
Dat voel ik trouwens hoor.)
Ik ben benieuwd of jullie allemaal exact op de hoogte willen blijven van de cijfertjes.

Login of registreer om te reageren
14-12-2016 om 11:25 uur

Persoonlijk wil ik alles weten zowel van longfuncitietest als van bloeduitslagen, vitamine waarden, HB enzovoort. Niet alleen wil ik ze horen maar neem altijd alles op papier mee en als het niet op papier staat of een bepaalde term vraag ik of de betreffende arts het even op wil schrijven.

Login of registreer om te reageren
14-12-2016 om 11:35 uur

Ik wil zelf ook altijd een printje van longfunctiemeting en bloeduitslagen. Ik vind het fijn om zelf goed op de hoogte te zijn. Voor m'n astma moet ik 3 x per dag een piek flow bijhouden dus dan weet je toch wel hoe het gaat. Cijfers alleen zeggen ook niet altijd alles, maar is een goede leidraad.

Login of registreer om te reageren
14-12-2016 om 11:58 uur

nee hoor, ik hoef niet alle cijvertjes te weten,. Wil wel graag weten wat de la van de longfunctie vind, dat is voor mij belangrijk.
ik vind dat geen kop in t zand steken hoor. Ik wordt ook onrustig van grafieken, cijvers en brieven, die ik dan op mijn eigen manier met mijn eigen emoties interpreteer.... dat is niet goed

Bij bloedonderzoek vind ik het wat anders, dan wil ik wel vaak de cijvertjes weten.
maar uiteindelijk.... vertrouw ik op mijn lijf, voelt er iets anders dan is het duidelijk dat longen of bloed niet goed is ;-)

Login of registreer om te reageren
14-12-2016 om 13:00 uur

Ik wil wel graag de cijfers van mijn lf weten. Altijd al gehad :)

Toen k afgelopen febr in t ziekenhuis hier lag en erg hoge koorts had, wilde een vpk op een gegeven moment niet zeggen hoe hoog het was "om u niet ongerust te maken". Ik zei dat ik het liever weet, want als zij zo moeilijk kijkt als ze de uitslag ziet, weet ik liever dat het 39.7 is zegmaar...t Zou nl ook boven de 40 kunnen zijn als ik haar gezicht moest geloven. Dan ben ik liever niet in onzekerheid en weet ik het liever exact!
Mij maakt vaagheid over cijfers eerder onrustig dan dat het me rust geeft.

Grappig hoe dat voor iedereen anders ligt!

Login of registreer om te reageren
14-12-2016 om 14:11 uur

@edelweiss ja idd die moeilijke gezichten.... Sinds ik twee longartsen aan m'n bed heb gehad dat m'n longfunctie heel heel slecht was en met van die moeilijke gezichten erbij wil ik het graag weten, inmiddels weet ik ook wat alles betekend. inderdaad om ook niet ongeruster te zijn. Met m'n bloedwaarden ook, maar dat heeft met instelingen te maken van medicijnen.

Login of registreer om te reageren
14-12-2016 om 16:19 uur

Ik laat de LA al die getallen uitvoerig toelichten, en ik onthoud de hoofdlijnen. Is 't goed of juist niet.......
En vervolgens vergeet ik ze (de getallen) weer rap.

Login of registreer om te reageren
14-12-2016 om 20:51 uur

Ik ben medisch analist op een ziekenhuislab dus ja, ik vind de getalletjes van mijn bloedonderzoek interessant ;) Mijn longarts weet dat ook en praat dan ook met me op professioneel niveau. Ik heb wel prints en getallen van de uitgebreide longfuncties en fietsergometrie van mijn revalidaties maar verder vind ik het goed genoeg om het percentage te horen en mee te kijken op het scherm, dat hoef ik verder niet allemaal uitgeprint.

Login of registreer om te reageren
16-12-2016 om 14:48 uur

@ Emma25: herkenbaar ja..

Ik ben altijd in eerste instantie soort van blij als mijn LF ook echt slecht blijkt te zijn als ik me slecht voel. Dat het klopt ofzo. Om vervolgens te balen dat mn LF slecht is...Tja ;)

Ik heb geen printjes ervan en maak ook geen lijst aan van waarden ofzo, maar wil gewoon wel elke test weten, omdat ik ook zelf weet wat wat betekent en dat vind ik belangrijk.

Wat bloedwaarden betreft ben ik beetje ambivalent. Als bijv mn Kalium te laag is en k dus tabletten krijg tijdens de opname, vind ik het totaal niet interessant hóe laag die is. Ik slik ze gewoon tot het lab uitwijst dat t weer oke is en we weer stoppen. Dat neem ik gewoon aan zonder verder te vragen.

Bloedgaswaarden wil ik echter wel altijd weten. k Merk nl dat artsen daar vaak vaag over doen "bloedgassen zijn redelijk", of "ze waren wel eens slechter" ofzo. Ik wil gewoon weten hoe mn PaO2 en PaCO2 zijn. Niet dat ik er iets mee kan, maar t maakt uit of k n PaO2 van 75 (= ondergrens van 'normaal') heb of 62 of 50, wat ook wel eens gebeurt. Niet om in de stress te zitten, maar ik kan niet zoveel met van die vage antwoorden. Maar merk dat ze deze waarden maar moeizaam prijsgeven. Raar he?

Login of registreer om te reageren
16-12-2016 om 15:28 uur

@Edelweiss, als ik je zo lees (en sommige anderen) dan wil je eerder de fluctuerende waarden weten, zoals bloedgas, HB e.d., Dat wil ik dus wel graag. Maar ik denk dat ik bang ben om te horen hoe slecht mijn longen eigenlijk zijn en dat dit dan invloed zal hebben op de mate van inspanning.
Als je hoort hoe slecht het is en je weet dat het nooit hoger kan worden, ga je je misschien inprenten dat je echt niet harder of langer kan.
Ik weet niet hoor, maar dat denk ik zo maar.
Ik hoorde pas anderhalf jaar na dato toevallig hoe laag mijn VC was geweest. Tuurlijk voelde ik dat ik weinig longinhoud had, maar gelukkig wist ik toen niet hoe weinig. Ik had die trap in het winkelcentrum of bij de dijk niet meer genomen denk ik.

Ik luister ook altijd naar wat een dokter NIET zegt, tussen de regels, zeg maar.
Maar dat zorgt er dan weer voor dat ik me soms zorgen maak om niets. :D

En we verkeren in goed gezelschap, ik las eens van een arts die zelf hartproblemen kreeg. Hij zei: breng me maar onder narcose, opereer me en maak me pas wakker als ik op zaal lig, niet eerder. Ik wil niet wakker worden met een tube in mijn keel. Hij wilde ook zijn labwaarden niet weten.

Login of registreer om te reageren
16-12-2016 om 16:18 uur

@ Thirza: ja, bij astma zijn idd de FEV1 en VC fluctuerende waarden, dus die wil ik weten. Ik kan me het in jouw geval voorstellen dat je t liever niet weet, omdat het dan soort van 'vast staat' ofzo. We hebben ieder andere ziekte en dan is het dus ook een ander verhaal en ook andere belangen!

Login of registreer om te reageren