Aanhoudende heesheid

15-12-2016 om 16:33 uur

Hallo,

Mijn naam is Diana en ben nieuw hier.
Ik heb regelmatig last van heesheid
Nu helaas al bijna 2 jaar aaneengesloten
Zoals het nu lijkt raak ik daar door baan kwijt (leerkracht)
Aan mijn stembanden mankeert niets aldus 2 kno artsen.
Ook al bij 2 logopedisten geweest maar ook zij kunnen niets voor mij betekenen. Ook bij allergoloog geweest, 20 jaar geleden daar veel onderzoeken gehad gaan we nu dus niet weer doen, was nu de reactie.
Prednison kuur gekregen en meer konden ze niet doen voor me.
Deze keer is het begonnen na de verbouwing van het schoolgebouw.
Veel te hoog co2 gehalte 2300 en de klimaatbeheersing was niet goed aangesloten.
Vroeger ook last van heesheid door tabaksrook en brandende open haard.
Als ik dat wist te vermijden niets aan het handje.
Tijdens het verblijf in het noodgebouw ook last van heesheid gehad, half jaar lang.(schimmel in de tussenmuur).
Daarna ging het 4 jaar weer goed.
Nu helaas al 2 jaar hees.
Wel in de periode 3x prednisonkuur gehad.
Gebruik van 30 mg of hoger " normaal " stemgeluid.
Zodra ik hieronder zit weer hees.
Ook last van kortademigheid, benauwdheid en extreme keelpijn in sommige gebouwen.
Maar omdat ik niet piep heb ik geen last van astma volgens de arts.
Conclusie er is niets met je aan de hand aldus artsen.
Maar nu lees ik op het forum dat veel mensen last hebben van heesheid in combinatie met astma en doorverwezen worden naar een longarts.
Momenteel gebruik ik geen medicijnen daar kan t dus niet van komen.
Wat kan ik nog doen om te herstellen.
Kan een longarts mij misschien helpen??

Login of registreer om te reageren
19-12-2016 om 09:50 uur

Beste dsb,

Vervelend dat er na zo’n lange tijd en diverse onderzoeken nog steeds geen duidelijkheid is waar je klachten vandaan komen. Uitgerekend in jouw beroep is dit best wel een ‘handicap’. Naar aanleiding van je verhaal kun je concluderen dat je klachten uitgelokt worden door externe factoren (binnenmilieu school, tabaksrook, open haard).

Heesheid en problemen met de stem komen vaker voor bij mensen die werkzaam zijn in het onderwijs. Leerkrachten die een allergische aanleg hebben of een periode wat minder weerstand hebben pakken gauw virussen en bacteriën op in een volle klas met kinderen.
Dit kan zoals bij jezelf leiden tot keelpijn, heesheid, stemklachten, vermoeidheid e.d. Maar andere prikkels in de klas kunnen ook de oorzaak zijn van dergelijke klachten, zoals je zelf al aangeeft.
Kijk gerust op onze website welke prikkels een rol kunnen spelen:
https://www.longfonds.nl/astma/prikkels/geuren
https://www.longfonds.nl/astma/prikkels/rook

Wij kennen heesheid als een bijwerking van bepaalde longmedicatie (ontstekingsremmers).

Je zou inderdaad een doorverwijzing naar de longarts kunnen vragen. Al is het maar om zaken uit te sluiten. Deze kan onderzoek overwegen om je reactie op ‘niet allergische prikkels' te testen.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren