Kortademig na longonsteking..

17-12-2016 om 12:52 uur

Beste allen,

Ik zal mij even voorstellen. Ik ben Mehdi 22 jaar oud en heb sinds mijn geboorte al astma nou heb ik van mijn geboorte tot mijn 5e/6e jaar er last van gehad als ik mijn ouders moet geloven. Verder kan ik mij ook niet herinneren er last te van hebben gehad van mijn 5e/6e jaar tot mijn 22 jaar.. Tot afgelopen zomer helaas. Het begon allemaal met een keel onsteking en heb ik mij weken benauwd gevoeld. Aantal keer hiervoor bij HA gezeten, omdat ik eng werd van de benauwdheid. Na enige tijd was dit voorbij gegaan. (maand) Twee weken geleden werd ik opeens steeds benauwder en benauwder. Dus ik ondernam de actie om toch wel naar de huisarts te gaan. Te horen gekregen dat ik waarschijnlijk weer astma heb. Ik kreeg de eerste keer ventolin 4 maal daags. Aangezien ik weer benauwder werd ging ik de dag erna meteen weer. Hiervoor kreeg ik amoxicilline voor 7 dagen. De dag erna was het weekend en op eens gegeven moment kreeg ik geen lucht meer dus ben ik met spoed naar de HA-post gereden ik kreeg nu symbicort turbuinhaler en prednison stootkuur 5-7 dagen. Na de beiden kuren afgemaakt te hebben ging het wat beter. Enige paniekaanvallen gehad door prednison en ventolin. Hiervoor ben ik ook geweest naar de huisarts maar alles bleek in orde te zijn. Ik had wel geteld 2 dagen dat ik me normaal voelde en wat beter kon ademhalen. Maar na enkele dagen was het weer raak ik voelde me niet benauwd maar meer kortademig. Ik nam het zekere voor het onzeker en ben weer naar de huisarts gegaan. Mijn hart en longen waren schoon hij vermoedde een lichte vorm van COPD of astma. Na 2 maanden moet ik naar een longfunctieanalist gaan om te testen.. Ik vraag mij nu gewoon af of dit meerdere mensen is overgekomen en wat ik het beste kan doen. De huisarts vertelde mij dat mijn longen enige tijd nodig hebben om te herstellen na een longontsteking maar het word nu toch wel erg vervelend...

Login of registreer om te reageren
17-12-2016 om 15:30 uur

Hoi Mehdi, na een longontsteking en zeker als je ook nog astma hebt, kunnen je longen nog een hele tijd onrustig zijn.Sowieso staat er 6 weken voor herstel van een longontsteking en kunnen je luchtwegen nog snel geprikkeld raken.
Helpt het niet als je bij benauwdheid een puffje Ventolin neemt?
Prednison zorgt er soms voor dat je je down of juist hyper voelt.
Eerlijk gezegd lijkt het mij vrij onwaarschijnlijk dat jij op jouw leeftijd al COPD zou hebben.
Misschien is het goed om de longfunctietest even af te wachten, dan weet je meer. En de dokter ook,.
Beterschap!

Login of registreer om te reageren
18-12-2016 om 11:08 uur

Hoi Thirza dankjewel voor de info van die 6 weken wist ik nog niet. Vergeten erbij te vertellen maar ik neem nu 2 maal daags symbicort. Maar ventolin alleen als t niet anders kan aangezien ventolin mij onrustig en paniekerig maakt door de bijwerkingen ervan(Op aanraden van de arts op zo nodig ). Ja ik schrok er even van maar ja soms neem je zo maar dingen aan van een arts eigenlijk. Ja ga ik zeker doen en hopelijk komt er niks uit! Nogmaals bedankt voor je bericht !

Login of registreer om te reageren
19-12-2016 om 03:05 uur

Hoi mehdi,
Astma is chronisch dus als jij dat had op jonge leeftijd heeft dat altijd gesluimerd in je lichaam .
Ook ben je dan gevoeliger voor longontsteking.
Heb ook astma en heb de laatste 2jr al 3 keer longontsteking gehad.
Gebruik ook symbicort 2x2.
Na longontsteking heb ik lang last van kortademigheid vlug vermoeid en hevig zweten.
Begin na 4weken weer heel rustig met sporten maar t duurt bij 3-6maanden voor ik mijn conditie weer helemaal terug heb.
Dus GEDULD!!!
Heb je je kuur ab al helemaal afgemaakt?amoxicilinne
Ab duurt zeker 3-4dagen voor je merkt dat t begint te werken bij mij.
Als jijbenauwd wordt raak je dan een beetje in paniek?
Misschien ga je dan verkeerd adem halen ( hyperventileren)
Veel sterkte en beterschap

Login of registreer om te reageren
19-12-2016 om 10:38 uur

Hoi philo8,

Ja daar heb je wel gelijk in kon het beter verwoorden als lange tijd geen asmatische klachten ervaart in ieder geval. Hoe lang gebruik jij het als ik vragen mag?
Helaas moet ik er ook aan geloven geduld is een schone zaak zeggen ze. Ik merk inderdaad wel de bovengenoemde klachten elke dag word het telkens toch wel ietsjes minder merk ik.
Ja beiden kuren heb ik compleet afgemaakt ontsteking was daarna ook weg werd er verteld.
Ik heb van de zomer door stress en een ongeluk last van paniekaanvallen gehad heel erg het is niet weg maar ik kan er wel beter mee om gaan. Maar als ik benauwd ben en ik mijn hart sneller voel kloppen en mn handen trillen raak ik soms wel in paniek vandaar dat ik ook liever geen ventolin in neem. De kortademigheid is inderdaad ook soms van in paniek zijn verder meer helaas door de onsteking. In iedergeval heel erg bedankt voor de informatie!

Login of registreer om te reageren