Hoe is bij jullie de diagnose astma gesteld?

21-12-2016 om 16:45 uur

Ha Forummers,
Ik lees al een poosje mee op het forum maar ben erg benieuwd hoe bij jullie nu uiteindelijk de diagnose astma is gesteld.
Ikzelf heb deze diagnose gekregen vooral op basis van de kliniek bij exacerbaties een echt slechte longfunctie hebben we nog niet gevangen.. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zit :)
Groetjes Flower

Login of registreer om te reageren
22-12-2016 om 07:09 uur

Volgens mij is dé diagnostische test voor astma de histamine provocatie.
Die is bij mij toen k kind was gedaan met positieve uitslag.

Daarnaast kan ook astma gezien worden als je boven de 12% (geloof ik)reversibiliteit hebt op ventolin, bij n 'gewone' longfunctie. Bijv gemeten als je vooraf je meds moest stoppen.

Je hoeft niet perse een slechte longfunctie te hebben (gehad) om astma te hebben. De meeste patiënten hebben echter wel fluctuatie. Als je tijdens klachten echt alleen maar stabiele longfuncties blaast, zou je kunnen twijfelen aan de diagnose. Dan is n histamine test handig om te kijken hoe gevoelig je luchtwegen zijn.

Login of registreer om te reageren
22-12-2016 om 19:51 uur

Bij mij op mijn 41e (10 jaar geleden) met een histamine provocatietest met een "knaluitslag" zei de longarts, bij de eerste inspuiting met histamine ging het gigantisch mis: longarts erbij gehaald, ik moest toen gelijk vernevelen en ff ah zuurstof en kreeg toen meteen een prednison stoot kuur met AB-kuur. Ik ben inmiddels 6 1/2 jaar continue ad pred. en sinds mei van dit jaar 24/7 ah zuurstof....

Login of registreer om te reageren
22-12-2016 om 19:59 uur

Ik was al een tijdje benauwd als ik door de vrieskou naar school moest fietsen toen ik naar de huisarts ging. Ik kreeg toen ventolin op proef en kreeg een longfunctietest die zo slecht was dat het toen wel vrij duidelijk was. Toen ik niet voldoende opknapte van ventolin en een ontstekingsremmer doorgestuurd naar de longarts en daar uitgebreid longfunctieonderzoek en een histamine provocatietest om de diagnose te bevestigen.

Login of registreer om te reageren
22-12-2016 om 20:54 uur

In mijn eerste vijf levens jaren is al de diagnose chronische astmatische bronchitis gesteld, ook had ik vaak last van ernstige pseudokroep en werd ik regelmatig 's nachts ter observatie in het ziekenhuis opgenomen. Heb in mijn jeugd diverse keren in een stoomtent gelegen, tegenwoordig doen ze dat niet meer nu weten ze wel beter en dat het niet helpt. In mijn jeugd ben ik diverse keren naar gezondheidskampen en naar kinabu geweest (kinderen naar buiten).

Inmiddels is met modernere uitgebreidere technieken vast gesteld dat het ACOS is ... " ... Astma COPD overlappingssyndroom ...". Tja vooruitgang elke keer een andere naam voor hetzelfde. Waarbij het Astmatische component een groter deel is dan het COPD aspect (vroeger dus chronische astmatische bronchitis). Hiervoor hebben ze onder andere de histamine provocatietest gebruikt en was het ook bij mij na de eerste dosis histamine "feest". Betekend niks anders dan dat ik chronisch last heb van ontstekingen in mijn luchtblaasjes / buisjes.
.

Login of registreer om te reageren
23-12-2016 om 13:07 uur

Bij mij op mn 15e, na heel veel ziek zijn en nooit meekunnen met leeftijdsgenootjes. Met n longfunctie die slecht was, kreeg de diagnose astmatische bronchitis. Met onderhoudsmedicatie, op n paar episides met prednisonkuren, jaren vrij stabiel geweest. Sinds ruim drie jaar staat mijn astma zeer op de voorgrond, na een bacteriële infectie elders in mn lijf, waarbij ik veel allergieën ontwikkel. Toen pas heb ik een histaminetest gedaan en reageerde erg heftig op t eerste potje histamine, er was een prednisonkuur nodig om de boel weer wat rustig te krijgen. Sindsdien eigenlijk alle behandelingen en revalidaties doorlopen die er zijn, zonder enig blijvend resultaat. In D.avos is de diagnose uncontrolled allergisch astma en inspanningsastma gesteld. Daarnaast blijf ik ontzettend infectiegevoelig, niet alleen mn longen maar op allerlei gebied.

Login of registreer om te reageren
26-12-2016 om 21:41 uur
Reactie op flower22

Ha Forummers,
Ik lees al een poosje mee op het forum maar ben erg benieuwd hoe bij jullie nu uiteindelijk de diagnose astma is gesteld.
Ikzelf heb deze diagnose gekregen vooral op basis van de kliniek bij exacerbaties een echt slechte longfunctie hebben we nog niet gevangen.. Ik ben benieuwd hoe dat bij jullie zit :)
Groetjes Flower

Login of registreer om te reageren
26-12-2016 om 21:45 uur

hai bij mij werd het vast gesteld na mijn opname ik had longontsteking ik had een bacterie op mijn longen en nu heb ik astma had hiervoor wel last van mijn bronchien niet altijd was wel goed ziek van die pneumokokken zo heette die bacterie groetjes bianca

Login of registreer om te reageren