"Pruttelend geluid" bij rustig ademen tijdens Bronchitis

22-12-2016 om 16:38 uur

Hallo,

Sinds afgelopen zaterdag heb ik een zware Bronchitis opgelopen op mijn vakantieadres waar ik al 1 week langer verbleef met familie . Had hoge koorts erbij 38,9 graden.

Afgelopen maandag naar een huisarts geweest op mijn vakantie adres en die gaf me met name door de hoge koorts en het vele groene vastzittende slijm een Doxycycline (100mg) antibioticakuur voor 8 dagen. Sinds vandaag pas weer koortsvrij. Het is niet dat ik erg benauwd wordt door de Bronchitis maar het is erg vervelend dat ik bij het uitademen helemaal aan het einde van die uitademen steeds een soort "pruttelend geluid" hoor en voel van vastzittend groen slijm.

Door de antibiotica is de kleur nu van groen naar wit gegaan wat me een goed teken lijkt maar ik kan het nog steeds niet goed ophoesten. Ook niet nadat ik slijmverdunnende hoestdrank (Bisolvan) gebruikt heb. Komt steeds maar klein beetje slijm uit tijdens hoesten maar vaak ook helemaal niets. Dit geeft vooral tijdens het liggen een heel naar gevoel. Het is dus niet dat ik er benauwd van wordt maar ik kan er eigenlijk niet goed door in slaap komen. Raak soms zelfs een beetje in paniek tijdens dat "rommelen en pruttelen"

Afgelopen nacht een 5 a 6 uur geslapen maar zo ongeveer om het uur ook bezweet wakker. Vaak als ik dan wakker wordt komt er wel een hoestbui waarbij weer wat slijm opgehoest wordt, maar blijft steeds nog erg veel achter. Van nature maak ik me toch al vrij snel zorgen om mijn gezondheid en vraag me af of dit bij Bronchitis hoort.

Vragen:

1.) horen bovenstaande symptomen met vreemde "pruttelende geluiden" bij Bronchitis en wordt dit slijm straks toch vanzelf opgehoest?
2.) Wat kan ik er aan doen om dit ophoesten te versnellen zodat ik weer een goede nachtrust heb?
3.) Ik heb nu tijdens de hoestbuien flinke pijn ter hoogte van mijn milt. Kan ik het hoesten beter niet teveel forceren en niet actief proberen het slijm op te hoesten? (Kortom wat is wijsheid!)
4.) Heeft u verder nog advies? (Hoop hier echt snel vanaf te zijn want ben nog nooit 6 dagen achter elkaar ziek geweest en kan me niet meer herinneren voor deze bronchitis langer dan 1 dag koorts te hebben gehad. )
5.) Als het "pruttelende geluid" nu na de kuur nog niet over is denk ik erover om naar mijn eigen huisarts te gaan. Zou ik dat doen of is het volgens u gewoon uitzieken? (Ergste vindt ik dat ik er dus niet goed van kan slapen)

Login of registreer om te reageren
24-12-2016 om 22:44 uur

Hoi Censuri, wanneer ik een luchtweginfectie heb gaat dat ook vaak gepaard met gepruttel.
Als het sputum weer goed van kleur is zou ik het nog een paar dagen aankijken. Soms moet het ook slijten. Beterschap!

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-01-2017 om 20:29 uur

1.) horen bovenstaande symptomen met vreemde "pruttelende geluiden" bij Bronchitis en wordt dit slijm straks toch vanzelf opgehoest? ja dat hoort erbij, soms kan dat in combinatie van bacterie en virus extra lang aanhouden
2.) Wat kan ik er aan doen om dit ophoesten te versnellen zodat ik weer een goede nachtrust heb? door bewust te hoesten waarbij je je handen plat in je zij net boven je flanken zet.
3.) Ik heb nu tijdens de hoestbuien flinke pijn ter hoogte van mijn milt. Kan ik het hoesten beter niet teveel forceren en niet actief proberen het slijm op te hoesten? (Kortom wat is wijsheid!) hoesten is geen probleem
4.) Heeft u verder nog advies? (Hoop hier echt snel vanaf te zijn want ben nog nooit 6 dagen achter elkaar ziek geweest en kan me niet meer herinneren voor deze bronchitis langer dan 1 dag koorts te hebben gehad. )
blijf in beweging
5.) Als het "pruttelende geluid" nu na de kuur nog niet over is denk ik erover om naar mijn eigen huisarts te gaan. Zou ik dat doen of is het volgens u gewoon uitzieken? (Ergste vindt ik dat ik er dus niet goed van kan slapen) huisarts kan je vaak mn door uitleg ook verder helpen.

Login of registreer om te reageren