Spirometrie

22-12-2016 om 22:50 uur

Vandaag moest ik een spirometrie ondergaan. Ik vond het een nare ervaring waarbij ik het gevoel kreeg niet te kunnen ademen door dat ding op mijn neus, en in mijn mond. Vooral het uitademen vond de assistent onbevredigend en dat liet hij duidelijk weten.

Is het zo abnormaal dat een spirometrie zo lastig gaat? Je zag bij mij geen piek, maar meer zo'n rondje.
Ik ben nog herstellende van een longontsteking.

Alvast bedankt.

Login of registreer om te reageren
23-12-2016 om 08:17 uur

Hoi Suusenpoea, Allereerst wil ik zeggen dat ik het maar een rare assistent vind als hij gezegd zou hebben dat hij het onbevredigend vond. Wat bedoelde hij daar dan mee?
Bovendien is dat behoorlijk ontmoedigend voor je.
Een assistent(e) hoort je op je gemak te stellen, de tijd te nemen en als het niet goed gaat - om welke reden dan ook - hoort hij geen lompe opmerking te maken.
De eerste keer kan het best vervelend zijn ja, zeker als je al benauwd bent.
En je blaast in het "niets", dus je hebt niet het gevoel dat je iets weg kunt blazen.
Je hebt geen cijfers gekregen?
Boven de horizontale lijn zou je een soort bergje moeten zien, scherp omhoog, punt en dan schuin naar beneden. Maar soms zitten er hobbeltjes in het lijntje, dat betekent dat er een obstructie (bijv slijm) zit.
Onder de horizontale lijn loopt wel een boogje.
En waarom moest je blazen, had je daarvoor geen last van je longen?

Login of registreer om te reageren
23-12-2016 om 08:37 uur

Lomp he? Bij het weggaan ook heel sarcastisch "nou je hebt je best gedaan he"
Het was echt niet leuk. Hij deed verder geen uitspraak over de cijfers.

In 2015 en 2016 heb ik nu 3 longontsteking gehad waarvan ze alle drie niet overging na een kuur. Ik blijf moe, en snel kortademig na inspanning. Daarom nu diverse onderzoeken.

Ik heb wat gegoogled, en dat piekje, wat je hoort te zien, zag je niet. Het werd meer een soort ovaaltje. Na de luchtwegerwijderaard ging het wel iets beter.

Toevallig moest ik daarna naar de allergoloog, en zij vertelde dat de spiro geen bezwaar was voor de start met grazzax (imunotherapie)

Volgende week pas uitslag van de longarts.

Login of registreer om te reageren
28-12-2016 om 09:27 uur

Beste Suusenpoea,

Ik heb niet zo heel veel meer toe te voegen aan het commentaar van Thirza, Als je voor de eerste keer een spirometrietest moet ondergaan is dat ook best spannend. Je weet niet wat je kunt verwachten. Vervelend dat het voor jou een nare ervaring is geweest, des temeer omdat er blijkbaar weinig empathie was van de assistent. Wij horen zelden ervaringen, maar ik hoop dat je op dit forum meer reacties krijgt.
Het belangrijkste is dat je goede uitleg van de test krijgt en naar aanleiding daarvan de juiste behandeling. Sterkte.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
28-12-2016 om 13:42 uur

Bedankt voor de reactie.
Ik vroeg me af, of het uitzonderlijk is als een spirometrie niet goed lukt. Dat kort en krachtig uitblazen en daarna je longen goed leegmaken lukte dus niet goed.

Login of registreer om te reageren
30-12-2016 om 20:08 uur

Hallo suusenpoea,
Ook zo'n test moet je leren. Volgens mij weet ik pas een paar jaar hoe ik het het beste kan doen. Dat betreft vooral het zolang mogelijk leegblazen. Ik heb ontdekt dat wanneer ik dan langzaam mijn buikspieren intrek nog net een restje meer kan uitblazen. Als het niet zo goed is gegaan is dat meer de schuld van het niet goed uitleggen door de assistente dan dat jij het niet goed deed. Het is voor hen gesneden koek, wij moeten alles in een keer in ons opnemen en ten uitvoer brengen.

Login of registreer om te reageren