klachten astma/ longen

27-12-2016 om 13:17 uur

Geachte heer, mevrouw.

Ik ben nieuw hier dus zal mij zometeen even voorstellen.
Echter wil ik eerst de vraag neer leggen omdat ik straks terug naar de dokter ga.

2 jaar geleden is na een verwaarloosde longontsteking astma geconstateerd.
Wat ik echter niet begrepen had was dat ik mijn symbicort dagelijks moest gebruiken als onderhoud.

2 keer in het jaar kreeg ik een luchtweginfectie en pufte ik wel, en kreeg ik een antibiotica mee.
Echter ging ik trouw naar de huisarts en kreeg ik dit keer geen antibiotica mee. Ik moest het uitzieken want alles klonk goed. Bloedprikje in de vinger nagekeken en ook hier was het goed.Op mijn aanvraag wel codeine mee 15 mg. 6 stuks. 2 dagen later terug gegaan ivm ontzettend benauwd. Aan de telefoon hoorde de assistente dat ik piepte ( ik hoorde t niet) en moest ik dus langskomen. Hier kreeg ik een foster met voorzetkamer. en op mijn aanvraag codeine 20 mg Deze ben ik gaan gebruiken als ik ging slapen. Eerst 1 stuks maar nadat de tranen over mijn wangen liepen na een uur nogmaals een tablet ingenomen. goed geslapen.. 2 dagen later toch weer gaan overleggen ivm de kerstdagen. Ontzettend benauwd en het hoesten nam niet af Hier kreeg ik een prednisolol stoor 30 mg voor 5 dagen, zit nu op dag 5. Sinds 2 dagen is mijn hoesten wat afgenomen. Maar wanneer ik wil gaan liggen krijg ik geen zuurstof Ik wordt wakker omdat ik het benauwd heb. Soms is het geen hoesten maar een reflex waar geen kuch uitkomt. Als ik wil slikken is het of ik het niet weg krijg, niet altijd taai.. als ik rechtop zit voelen mijn longen erg vol.. zwaar. net of ik teveel water gedronken heb. Ook eten gaat niet omdat ik het gevoel heb dat ik echt vol zit.. Geen eetlust dus. De afgelopen 2 nachten heb ik ook verhoging gehad. vanmorgen 38.4 en nu meet ik en heb ik 38.

Wat is nu verstandig en wat vermoeden jullie?
Ik vertrouw blind op de deskundigheid van mijn huisarts maar ik knap niet op. Hoe weten we of er vocht achter de longen zit ( omdat het zo vol voelt..?) wat als .. Kunnen jullie tips geven?

Vriendelijke bedankt iig

Pauline

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-01-2017 om 09:52 uur

Hallo Pauline,

Excuses voor de late reactie, hoop niet dat ie nu overkomt als "mosterd na de maaltijd". Op basis van jouw klachten denk ik eerder aan astma dan aan vocht achter de long. Het is uit jouw beschrijving niet uit te maken of er wel of geen infectie op de luchtwegen bij zit en zoja, of het een virus of een bacterie betreft. Vaak is het een virus en dan helpen antibiotica niet. Hoe dan ook zou normaal gesproken na een prednisolonkuur het weer beter moeten gaan. Als je ondanks regelmatig inhaleren van foster niet opknapt zou ik met de huisarts overleggen of er geen aanvullend onderzoek moet gebeuren. Ik denk aan evt allergieonderzoek en longfunctieonderzoek.

Sterkte en beterschap!

Met vriendelijke groet,

D. de Vries

Login of registreer om te reageren