Nieuw hier met longemfyseem en copd gold 4

29-12-2016 om 19:14 uur

Hallo, ik ben een Nederlandse vrouw van 50 en woonachtig net over de grens in Duitsland. Na 2 jaar vermoeidheid en kortademigheid en in Nederland de diagnose inspanningsastma hebben ze nu op 4 november vastgesteld dat ik longemfyseem en copd gold 4 heb. Ik moet zeggen ik ben enorm geschrokken want dit had ik niet verwacht. Want zo ziek voel ik me toch niet. Of wil ik me misschien niet voelen. Gelukkig rook ik al 5 jaar niet meer. Ik ben nu naast een puffer salbuhexol met Seebri begonnen maar heb zelf het idee dat het eerder slechter wordt dan beter. Nu moet ik erbij zeggen dat ik ook heel bang ben. Het spookt continu door mijn hoofd. Ik heb een dochter van 14 en wil toch graag nog heel wat jaren voor haar kunnen zorgen.
Ik hoop hier op het forum toch een beetje rust te vinden door ervaringen van andere te lezen, en wat meer duidelijkheid te krijgen over de ziekte. En hoe ermee om te gaan.
Allemaal een goede jaarwisseling en goed 2017

Login of registreer om te reageren
30-12-2016 om 19:59 uur

Hallo Rhaude,
Dat is inderdaad schrikken. Maar je hebt het beste al gedaan:
Gestopt met roken, meestal kun je dan jaren stabiel blijven. Goed voor jezelf zorgen en elke dag bewegen. Is er in Duitsland ook COPDtraining? Zelf ga ik daar daar 2 x per week naar toe. Ben in 8 jaar maar een paar procent verloren,
Groetjes Andrie

Login of registreer om te reageren
02-01-2017 om 18:59 uur

Dank je wel voor de reactie. Ik moet hier alles nog uit zoeken. Ik geloof wel dat de krankenkasse hier ook speciale programma's hebben.
Groetjes Rhaude

Login of registreer om te reageren
05-04-2017 om 20:30 uur

Vanaf dat ik te horen heb gekregen in januari dat ik copd 3 heb en fors longemfyseem voel ik mij met de dag benauwder worden....het spookt 24 uur door mijn hoofd en zit ook vol met angst en ben alleen met de dood bezig....ben vorige week na de huisarts geweest daarvoor en die heeft me na een psycholoog gestuurd.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 02:54 uur

Caro72 het is ook beslist niet makkelijk, sterkte en succes.

Login of registreer om te reageren
06-04-2017 om 20:51 uur

Hoi Caro72 heel moeilijk als je kunt komen tot een begin om het te accepteren met de psycholoog zul je zien dat het langzaamaan weer beter zal gaan veel sterkte.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren