spirometrie

31-12-2016 om 07:34 uur

Hallo.
Vorige week heb ik een spirometrie gehad. Daaruit is gekomen dat ik een longinhoud heb van 69%. Ik ben een meid van 19 jaar en ben bekend met astma. Is die 69% te weinig? En wat is normaal? Ik zou zo graag weer normaal willen sporten. Helaas word ik hier vaak behoorlijk in beperkt. Alvast bedankt Groet.

Login of registreer om te reageren
31-12-2016 om 09:15 uur

Hoi, hebben ze alleen deze ene waarde aan je verteld?
Eén getal zegt nl niet zoveel, als je een uitslag op papier hebt meegekregen, staan er diverse getallen op, zoals de FEV, FVC, de 1% seconde waarde.(dus hoeveel je uitblaast per seconde)
Als je uit zou gaan van een 100% waarde (dat is wat een gemiddeld iemand van jouw leeftijd blaast) zou 69% aan de lage kant zijn, maar nogmaals, het zegt bijv niet of het omkeerbaar of onomkeerbaar is zo.
Krijg je medicijnen voor astma?

Login of registreer om te reageren
31-12-2016 om 09:21 uur

Hallo. Bedankt voor de reactie. Ik heb tijdens het onderzoek ook nog ventolin gekregen. Daarna was de waarde 71%. Ik krijg inderdaad medicijnen voor mijn astma. Ventolin en flixotide. Echter merk ik dat deze medicijnen niet veel werken. Ik blijf kortademig en merk soms zelfs dat mn hartslag omhoog gaat zonder enige reden. Ik zit dat gewoon in de klas op school.. groeten

Login of registreer om te reageren
31-12-2016 om 17:23 uur

Hoi Stefanie. Ik was niet ziek tijdens de test.. Ik heb me ook niet druk gemaakt of iets. Ben gewoon rustig gaan fietsen naar de huisarts...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-01-2017 om 15:40 uur

Het is me niet helemaal duidelijk over welke waarde precies het gaat. De echte longinhoud wordt meestal niet gemeten, zeker niet bij de huisarts.
Misschien wordt er bedoeld: FEV1/VC (1 seconde waarde gedeeld door de vitale capaciteit). Als dat zo is, dan is 69% een teken van luchtwegobstructie, zoals je vaak bij astma ziet. Met behandeling kan het percentage weer stijgen, meestal op jouw leeftijd tot boven de 75%

Login of registreer om te reageren