Allergie bloedtest

04-01-2017 om 20:51 uur

Hallo,

Ik ben rond 18 nov. flink ziek geweest benauwd, koorts, piepen en klonk vol, hiervoor verschillende kuren gehad (amoxicilline, prednison en later nog doxycicline) op zich gaat het nu met mijn seretide en ventolin weer vrij goed maar ik heb nog veel last van sterke geuren zoals bijv. koperpoets, elektrische luchtverfrissers en aromastreamers. Helaas staan er op mijn werk (gesloten pg afdeling verpleeghuis) verschillende aromastreamers en een elektrische luchtverfrisser, momenteel worden deze van te voren uitgezet als ik kom werken en dat gaat redelijk (geur blijft toch nog enige tijd hangen). Mijn bedrijfsarts wil nu weten of ik mogelijk ook allergisch ben voor deze luchtverfrissers / streamers aangezien dat van invloed is voor het vervolgtraject. Via mijn huisarts heb ik een lab. formulier gekregen om bloed te laten prikken op inhalatieallergeen en specifiek allergeen maar omdat ze niet goed weet wat voor geuren er op mijn werk staan heeft ze het specifiek allergeen nog niet ingevuld en moest ik daar zelf even naar kijken en mocht ik dat zelf invullen.

Graag zou ik willen weten waar ik dan precies naar moet kijken en wat ik dan op het lab formulier in moet vullen?

Helaas vind mijn huisarts het nog steeds niet nodig om mij door te sturen naar een longarts omdat die volgens haar niet heel veel meer dan doen dan dat de huisarts nu zelf al doet. Ik heb daar wel mijn bedenkingen bij, en zit toch nog te overwegen om via de bedrijfsarts een verwijzing te vragen.

Bij voorbaat alvast hartelijk dank dat u vrijwillig de tijd heeft genomen om mijn vraag te lezen en te beantwoorden, ik ben hier erg blij mee.

Met vriendelijke groet,

Margreet

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-01-2017 om 20:51 uur

bij mensen met astma of een variatie daar op is het heel kenmerkend dat ze reageren met klachten op prikkelende geuren en luchten . Dat is niet een werkelijke allergie in engere zin. Dus niet te testen. Indien er sprake is van astma of hyperreactiviteit dan is je werkplek van belang, dus het is goed dat je bedrijfsarts eea weet. er zijn verschillende inhalatie en pilvorm medicamenten die verlichting kunnen geven van klachten.
Dat is wel iets om verder te bespreken met je huisarts

Login of registreer om te reageren