Diagnose?

05-01-2017 om 17:54 uur

Ik vraag me af of er altijd een duidelijke diagnose Astma gesteld wordt en of er meerder mensen zijn bij wie dat via een lange omweg is gegaan?

Bij mij is het nog steeds niet zeker. Heb ooit allergietest gehad, maar niet allergisch voor huisstofmijt en dus ook geen astma, zei men.

Maar wel vaak verkouden en benauwd. Extreme hooikoorts en toen ineens sprak een KNO arts over overgevoelige slijmvliezen. Sinds vorig jaar naast Ventolin ook Flixotide gekregen en dat leekt te voldoen.

Tot deze week, sinds gisteren een stootkuur prednison. Ik vind het best heftig. Als deze 'verkoudheid' voorbij is, gaat de huisarts toch weer een astmatest doen.

Ik vind het wel vreemd dat na al die jaren iedere keer tobben in het verkoudheidsseizoen, men nu toch weer terug komt bij Astma. Want ja ... aan COPD denken kan ook niet - want ik heb nooit gerookt. Toch lijken de klachten daar erg veel op.

Komt het vaker voor dat men eigenlijk niet een duidelijke diagnose kan stellen?

Login of registreer om te reageren
07-01-2017 om 10:27 uur

Hoi Baloukie, wat vervelend voor je dat het nieuwe jaar zo moet beginnen, meteen een stootkuur pred.
Ik hoop dat het snel verlichting geeft!
W.b. diagnose astma, ja hoor, dat komt zeker vaker voor.
De zin: geen allergie voor huisstofmijt DUS geen astma, vind ik heel vreemd en is zeer kort door de bocht. Je kunt nl. voor tientallen andere stoffen allergisch zijn die OOK astma veroorzaken.
Bovendien wordt astma niet altijd veroorzaakt door een allergie.
Dat zal elke longarts kunnen bevestigen.
Mijn oudste zoon is nergens allergisch voor, heeft een longziekte, maar daarnaast ook astma, die soms best heftig opspeelt. Longarts weet na al die jaren hoe dat komt, nog steeds niet.

COPD wordt in 95% van de gevallen door roken veroorzaakt, maar 5% heeft dus (waarschijnlijk) geen aanwijsbare oorzaak, maar is dan pech.
Ben je onder behandeling van een longarts of de huisarts?

Login of registreer om te reageren
14-01-2017 om 21:19 uur

De huisarts stelde wel weer een testje voor, maar ik heb nu toch echt een verwijzing gevraagd. Kan in maart bij longarts terecht.

Ik heb wel een extreme allergie voor grassen (hooikoorts) en astma/COPD zit in de moeder tak van de familie. Gezien die familie geschiedenis vond ik die doorverwijzing wel terecht. Want die testjes bij de HA zijn wel leuk, maar ik ben dat gesukkel zat.

Krijg nu flixo-nogwat en Ventolin ... daar lukt het nu mee. Die stootkuur heeft wel voor verlichting gezorgd. Wordt vervolgd dus ....

Login of registreer om te reageren
25-01-2017 om 16:28 uur
Reactie op Thirza

....

COPD wordt in 95% van de gevallen door roken veroorzaakt, maar 5% heeft dus (waarschijnlijk) geen aanwijsbare oorzaak, maar is dan pech.
...

Hoe zit dat met meeroken? Ik ben als kind wel opgegroeid met twee rokende ouders, waarvan moeder zelf COPD (chronische bronchitus) heeft. En kan dat ook erfelijk bepaald
zijn?

Login of registreer om te reageren
21-02-2017 om 16:36 uur

Hé .. jakkie, weer snotverkouden en benauwd. Nog een weekje en dan is de afspraak bij de longarts en dan hoop ik toch snel te horen waarom ik zo vaak verkouden en benauwd ben.

Ik hoop ook snel ander werk te vinden. Patiënten contact is nu niet echt iets voor mij, ik pak natuurlijk ook van alles op ...

Wat vandaag ook erg vervelend was... een volle bus en dan iemand met een sterke parfumlucht naast je. Gelukkig had ik een das om en kon ik die min of meer als mondkapje gebruiken. Ik heb als een eerder gehad dat ik begon te kokhalzen en dat mijn ontbijt eruit kwam.

Login of registreer om te reageren
22-02-2017 om 08:58 uur
Reactie op Baloukie
Reactie op Thirza
....

COPD wordt in 95% van de gevallen door roken veroorzaakt, maar 5% heeft dus (waarschijnlijk) geen aanwijsbare oorzaak, maar is dan pech.
...

Hoe zit dat met meeroken? Ik ben als kind wel opgegroeid met twee rokende ouders, waarvan moeder zelf COPD (chronische bronchitus) heeft. En kan dat ook erfelijk bepaald
zijn?

Ik denk dat de meesten onder ons die nu boven de 40/50 jaar zijn, als kind hebben meegerookt.
Opa en vader rookte, de oudere broers als ze eenmaal de puberleeftijd hadden, dat was heel normaal.
Als we op vakantie gingen werd mijn moeder steevast wagenziek. Toen mijn pa gestopt was met roken, had ze er geen last meer van. Het bleek gewoon door de sigarettenrook te komen die voortdurend in de auto hing. Geen airco, af en toe raam op een kiertje.
Sommige leraren rookten voor de klas, tijdens de les!
Toen ik op kantoor ging werken, rookte vrijwel iedereen, de hele dag door.
Zodoende heb ik mijn hele jeugd en volwassen leven in een rokerige omgeving doorgebracht.
En ik niet alleen. Dus waarom de één dan wel COPD krijgt en de ander niet, is eigenlijk raadselachtig als je het zo bekijkt.

Verder wens ik je een spoedig herstel toe.
Heel vervelend als je naast een geurend iemand in de bus zit. Maar ja, zweetlucht is ook niet alles he.

:((

Login of registreer om te reageren
02-03-2017 om 14:57 uur

Sow ... longarts neemt geen halve maatregelen.

Uitgebreid onderzoek, maar bovenal al meteen reagerend op oud onderzoek. Iets wat de HA al had moeten doen. Mijn vermoeidheid komt ook grotendeels door vit D Insufficiëntie, dus meteen voorgeschreven gekregen.

Vandaag al meteen hartfilmpje en longfoto laten maken en nog een keer bloed prikken, met wat extra dingen die de HA nog niet gedaan had. Uit phadiatop bleek al de hooikoorts en een spoor bij schimmels, deze wordt nu uitgebreider uitgezocht,

Volgende week 4 testen; spirometrie, lichaamsplethymografie, FeNo-meting en de Histamineprovocatietest. Dan hoop ik op 23 maart meer te horen.

Login of registreer om te reageren
14-03-2017 om 18:50 uur

Hoi Baloukie

Ik heb op 43 jaar astma gekregen.(9 jaar nu)
Van het ene op het andere moment geen kracht lucht en moe op mijn werk.
Gelijk 3 maanden ZW.
Ben door alle onderzoeken gegaan maar alles was goed.
Naar huis met een piek stroom meter en na 4 weken geblazen te hebben bleek ik astma te hebben.
Dus mijn astma is technisch niet aan toonbaar maar ik heb het wel.
Geen allergieën slechts 1punt op huisstofmijt.
Maar last van alle geurtjes en vocht en wisselen van weer, stress. Ben altijd moe.
En prednison werkt wel maar het gebeurt ook dat na de stootkuur ik weer benauwdheid krijg.
Iedereen heeft op een eigen manier astma of copd.
Ik heb ongeveer 45jaar meegerookt en had voor mijn astma altijd een paar per jaar vast zittende hoest met veel hard slijm en sinds 9jaar niet meer.

Ik wens je beterschap en succes bij de longarts ik hoor het wel

Login of registreer om te reageren