mijn man weet niet hoe hij met astma om moet gaan

08-01-2017 om 21:19 uur

Hallo, ik ben net getrouwd, ik heb astma en ben nu ziek, hij vind moeilijk om hier mee om te gaan, hij weet niet wat hij moet doen als ik het benauwd heb, waardoor ik me te druk maak en mijn astma nog meer opzet. Hebben jullie tips of advies, hoe hij hier beter mee om kan gaan, want vind ook sneu voor hem, hij doet zijn best. Hij wil dan helpen met alles en stelt honderd vragen tegelijk, ik probeer dan het uit te leggen, heb dan de energie niet om het allemaal uit te leggen....ik raak dan verstrikt in stress wat ik juist moet mijden, kan iemand ons hierin advies geven? bvd

Login of registreer om te reageren
08-01-2017 om 21:39 uur

Hoi Susan, je hebt een lieve man getroffen, zo te lezen. Een tip is om niet te wachten totdat je een aanval krijgt om uit te leggen wat hij wel en wat hij juist niet moet doen.
Veel mensen voelen zich machteloos als ze hun partner in pijn of benauwdheid zien.
Zeg tegen hem wat je graag wilt als je het zo benauwd hebt. Wil je alleen gelaten worden? Of moet hij er juist bij blijven?
Spreek een teken af. Hand omhoog is een glas water, uitgestoken hand met palm naar boven is een puffer aan geven. Zomaar 2 willekeurige voorbeelden.
Iemand die geen astma heeft kan niet begrijpen dat het soms al te lastig is om 2 woorden uit te brengen.
Hopelijk krijg je niet te veel aanvallen, maar als je dit zo met elkaar afspreekt zul je zien dat het telkens beter zal gaan.
Veel geluk!

Login of registreer om te reageren
09-01-2017 om 01:43 uur

Hey...geloof het of niet maar het gaat "wennen" voor je partner. Mijn man en ik zijn al 17 jaar samen en ik hoef niet eens wat te vragen of te zeggen. Hij weet precies wanneer ik mijn puffen nodig heb, wanneer hij moet ingrijpen en wanneer ik rust nodig heb. Het gebeurt zelf dat in slechte periodes hij mij altijd helpt herinneren of ik de salbutamol wel bij me hebt. Het blijft vreselijk en machteloos voor hem om te zien maar hij zal erin groeien.

Login of registreer om te reageren
09-01-2017 om 08:47 uur

Hallo Susan,

Het kan voor een partner zeker beangstigend zijn als je het benauwd hebt. Vaak kun je als partner niet zo veel, maar afspraken maken wat er in praktische zin gedaan kan worden, kan wel. Het is daarom belangrijk dat jij aangeeft wat je prettig vindt en wat je nodig hebt als je ziek bent van je astma. Thirza geeft hier handvatten voor.
Misschien is het fijn voor je partner om iets meer te lezen over astma. Kijk hiervoor eens op bijgaande link https://www.longfonds.nl/astma/alles-over-astma/wat-is-astma.
Ik wens jullie samen veel succes om hier een weg in te vinden.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren