luchtweginfectie en allergisch astma

09-01-2017 om 09:19 uur

goedemorgen,

Ik heb een vraag over herstelperiode na luchtweginfectie. gister ben ik bij HP geweest ivm benauwdheid, piepende longen en kortademigheid, grote rommelfabriek van binnen. Nu prednison 40 mg en Azitromiyzine 500 mg voor 3 dagen Verder gebruik Salbutamol, Spiriva, Alvesco,Amitos,Montekulast en Cecitrine, Flixonase. bel ik mijn werkgever, ivm ziektewet en vraagt hij of ik morgen gewoon weer kan werken?? Kuur slaat aan, piep nog erg, is dat niet vreemd dat mensen zo reageren? Wat is concreet beste manier om snel op te knappen, sport? Rust? Werken in de zorg? Zou u mij hier beeld van kunnen geven? Bvd suzan46

Login of registreer om te reageren
09-01-2017 om 10:37 uur

Deze werkgever lijkt mij niet iemand die begrip toont.
Ik neem aan dat je hem zelf gesproken hebt aan de telefoon? Dan kon hij toch horen hoe kortademig je was, hoestte e.d.?
Allereerst is rust belangrijk, goed uitzieken, anders blijf je heel lang "nasudderen".
Sowieso totdat de Zithro op is, dus na 3 dagen eens kijken hoe het dan gaat en pas dan eens even een rondje maken buiten, nog niet werken. En met koorts nooit sporten!

Login of registreer om te reageren
09-01-2017 om 11:11 uur

Helemaal met thirza eens, eerst goed uitzieken

Login of registreer om te reageren
09-01-2017 om 14:29 uur

dank je wel voor je antwoord, ik kan ook gewoon niet slapen door de prednison, vreselijk ben al heel lang wakker, drink maar thee, zit maar voor de tv, bah ik loop mezelf in de weg, inderdaad werkgever is soms begripvol, maar iedereen is ziek en er zwaar personeelstekort door werkdruk.

Login of registreer om te reageren
09-01-2017 om 14:30 uur

Fijn dat jullie meeleven, toch wel fijn deze site, ik weet alleen niet wat die BCCode inhoudt en hoe ik dat aanmaak, zal wel te moe zijn om dat nu uit te zoeken, ff liefs Susan46

Login of registreer om te reageren
10-01-2017 om 18:56 uur

Ik weet niet wat voor werk je doet Susan maar houdt er ook rekening mee dat de prednison ervoor zorgt dat je weerstand omlaag gaat. Vermijdt dus plekken waar infectie op de loer ligt. Mijn bedrijfsarts houdt altijd aan niet werken gedurend prednison gebruik!

Login of registreer om te reageren
11-01-2017 om 09:07 uur

Beste Susan,

Fijn dat de kuur aanslaat. Goed uitzieken is verstandig. De reactie van je werkgever ontstaat waarschijnlijk uit onwetendheid wat een luchtweginfectie betekent én een personeelstekort. Probeer dicht bij jezelf te blijven en leg je werkgever uit dat je echt nog ziek bent en niet in staat om te werken.

Het snelst knap je op door goed naar je lichaam te luisteren. Maak de kuur af. Neem voldoende rust, en wissel dit af met wat wandelen.

De herstelperiode is moeilijk te voorspellen, dit verschilt per persoon. Het hangt onder andere af van de ernst van de luchtweginfectie en van de conditie voor je ziek werd. In de brochure ‘hoe herstel ik van een longontsteking’ staan wellicht nog tips die je goed kunt gebruiken. https://www.longfonds.nl/boekje-longontsteking
Sterkte met je herstel.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
18-01-2017 om 13:15 uur

De antibiotica is maar 3 dagen maar het is een middel met een nawerking van ongeveer 1 week, dus het is niet zo dat je maar 3 dagen een medicijn hebt. Dat kun je nog toelichten aan je werkgever al ben je hem geen verantwoording schuldig!

Login of registreer om te reageren