Ernstig gestoorde restrictieve longfunctie

09-01-2017 om 14:42 uur

Ik ben op zoek naar informatie / advies m.b.t. het hebben van een ernstig gestoorde restrictieve longfunctie en een mogelijke zwangerschap in de toekomst.

Uiteraard ben ik hiervoor al naar de huisarts geweest en hebben we een doorverwijzing naar het UZ Gent waar we hopelijk geholpen kunnen worden.

Ik heb een longinhoud van 35% (door een afwijkende ribbenstand)
Mijn zuurstofgehalte is 97-100% , mijn longen functioneren verder dus wel goed.
Ik kan mij in mijn dagelijkse leven goed redden wanneer ik de dag zelf kan indelen. Momenteel gebruik ik geen zuurstof of medicatie voor de longen.

Met de wetenschap dat ook een foetus de nodige zuurstof "inpikt" en later op de longen zal gaan drukken. Proberen wij nu de mogelijke problemen en risico's op een rijtje te zetten. Op wat voor manier zou ik geholpen / begeleid kunnen worden tijdens de zwangerschap.

Alvast bedankt voor alle info!

Eleanor

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
19-01-2017 om 15:48 uur

Bij een restrictief gestoorde longfunctie (te kleine longinhoud) door afwijkingen van de wervelkolom of ribbenkast, kun je last hebben van kortademigheid bij inspanning. Over het algemeen leidt dit echter niet snel tot zuurstoftekort. Als het überhaupt gebeurt, is dat bij heel ernstige gevallen op latere leeftijd als de benige borstkas gaat verstijven. In jouw geval zou ik fysiotherapie willen adviseren met oefeningen om de wervelkolom en ribbenkast beweeglijk te houden en tevens ademhalingsoefeningen.

Login of registreer om te reageren