gevolgen onbehandelde astma

11-01-2017 om 17:16 uur

Beste longarts,

In 2006, op 20 jarige leeftijd (ben nu 29), ben ik met hevige klachten van benauwdheid (geen wheezing, maar algeheel gevoel van weinig zuurstof) doorverwezen naar de longarts. Ondanks een irreversibele longfunctietest (tiffeneau was 60%, geen verbetering na ventolin), goede diffusiecapaciteit (105%) en negatieve histamine provocatietest, is er bij mij allergische astma vastgesteld. Op basis hiervan is er symbicort voorgeschreven. Dit heb ik 3 maanden gebruikt, echter had dit geen enkel effect op mijn longfunctie. Omdat de gevolgen van onbehandelde astma niet duidelijk zijn gecommuniceerd en ik geen baat dacht te hebben van dit medicijn, besloot ik ermee te stoppen. Gedurende de rest van mijn studententijd nog veel last gehad van benauwdheid (eigenlijk vooral na avondjes uit). Toen ik begon met werken zijn alle klachten eigenlijk geheel verdwenen. Zowel in rust als tijdens intensieve duursport. In 2013, heb ik een VO2Max test ondergaan. Hieruit kwam een tiffeneau van 64% naar voren. Men heeft mij geadviseerd naar de HA te gaan, welke mij heeft doorverwezen naar de longarts. Wederom, een irreversibele longfunctie. Additioneel is er een NO2-test gedaan, dat "rood" uitsloeg. Diagnose was allergische astma, maar tov van 2007 is er nu aangegeven dat er ook sprake is van een persisterende luchtwegobstructie (i.e. Airway Remodelling). Momenteel neem ik alweer 1.5 jaar trouw mijn inhalatiecortesteroiden (wat een positieve impact heeft op mijn NO2-waardes..rond de 36). Laatste paar jaar gelukkig geheel klachtenvrij, echter maak ik mij wat zorgen over de juistheid van de diagnose. Ik kon de longarts niet helemaal volgens, vandaar dat ik het u vraag. Alvast bedankt voor uw antwoord.

Ik vraag mij af hoe de artsen zeker kunnen weten dat de persisterende luchtwegobstructie is veroorzaakt door littekenweefsel en niet door COPD. Kan ik ook COPD hebben? Hoe lang moet je blootgesteld zijn aan onbehandelde astma om COPD te ontwikklen (is dit 2 jaar, 5 jaar of veel meer)? Daarnaast, is dit een aandoening dat, net zoals COPD, progressief is, of is het aannemelijk dat verdere schade kan worden voorkomen door juiste medicatie dat situatie stabiel houdt?

Bedankt dat u de tijd neemt om mijn verhaal te lezen.

Joanne

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-01-2017 om 13:58 uur

Op basis van het totale plaatje kan ik mij vinden in de diagnose van de longarts astma met persisterende obstructie die inderdaad dan te verklaren is door zgn remodellering van de luchtwegen. Overgang naar mogelijk COPD is een lange termijn gebeuren dat zich over jaren uitstrekt (doorgaans langer dan 5 jaar) en veelal geassocieerd is met erfelijke aanleg hiervoor en roken! Vooropgesteld dat u niet rookt (daar ga ik maar even vanuit) en de medicatie goed is ingesteld kan de longfunctie over een lange periode stabiel blijven en is wat dat aangaat de prognose gunstiger dan bij COPD.

Hartelijke groet,

D. de Vries

Login of registreer om te reageren