Ernstige vorm astma en werken

12-01-2017 om 16:24 uur

Hallo iedereen,

Ik ben nog een jonge dame van bijna 22 jaar oud.

5 jaar geleden is er ernstige astma ontdekt bij mij na jaren kwakkelen met gezondheid en erg benauwd te zijn geweest.
Nu is er in die 5 jaar veel veranderd, me toekomstdromen kwa werk elke keer moeten veranderen. Elke keer iets anders proberen maar elke keer blijkt het dat het niet gaat.

Tot een jaar geleden na lang gepraat te hebben met mijn longarts, medewerker secretariaat en receptie. Die opleiding zou wel kunnen. Ik vol goede moet twee keer die opleiding gestart. Maar twee keer is er expres misbruik gemaakt van mijn astma. Mijn medestudenten veroorzaakten expres bij mij astma aanvallen. Denk aan overmatig parfum/ deo gebruik waar ik bij was. (Aan gegeven liever niet )

Mijn astma is zo ernstig dat ik vaak niet reageer op het vernevelen en een bezoek aan de SEH en opname vaak noodzakelijk zijn. Nu zit ik helaas thuis met een uitkering, met een waslijst waar er allemaal rekening mee moet gehouden worden voor een werkplek. (Geen vloerbedekking, geen stress, stof, vocht, etc.)

We hopen dat ik een werkplek vind, waar ik daarna aan de slag kan gaan met een contract.
Nu vraag ik me af, of er meerdere personen bekend zijn met dit of soortgelijke probleem. Of mensen die misschien tips hebben voor mij en voor mijn toekomst.

Ik zou graag in contact willen komen met meerdere personen, zodat ik me hierin niet altijd ‘’onbegrepen’’ voel in mijn omgeving. Ookal proberen ze zich erg te verplaatsen in mijn situatie.

Login of registreer om te reageren
12-01-2017 om 19:45 uur

Hallo Tatjanaaaa22,

Het valt niet mee om een werkplek te vinden waar jij goed kan verblijven. Wanhoop niet. Eens moet het lukken. Kom je iemand tegen die je situatie begrijpt en zich samen met jou inzet om je droom te verwezenlijken. Misschien eerst via vrijwilligerswerk.

Studeren kan ook via thuisstudie. Is wat ongezelliger maar het contact met je medestudenten en docenten kun je via email onderhouden. De werkelijke contactmomenten zijn minder dus ook minder kans om een astma-aanval te krijgen.

Kijk op internet eens bij Emma at Work. Zij begeleiden jongeren tussen 15 en 30 jaar met een chronische ziekte of lichamelijke beperking naar werk. Er wordt gekeken naar je mogelijkheden. Blijf realistisch, neem niet teveel hooi op je vork. Probeer naar je uitkering te kijken als je basiszekerheid en alles wat je meer kan is om van te genieten.

Ik wens je veel succes met het zoeken naar een goede daginvulling waar je zelf plezier en voldoening aan beleeft.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
13-01-2017 om 12:59 uur

@Spirit,

Klopt, daar zijn we ook hard voor aan het zoeken, alleen zit ik nog steeds met alle punten waar ik tegen aanloop.

Helaas word een thuisstudie hem de komende maanden niet, omdat ik financieel daarin niet word ondersteund door me uitkering, ik ontvang niet veel uitkering per maand. Net genoeg om daar de nodige dingen van te kunnen halen.

Verder blijf ik altijd positief, er komt vanzelf wat op me pad.

Login of registreer om te reageren
13-01-2017 om 13:08 uur

Is het ook mogelijk, nu je thuis bent, ook niet aan lichamelijke sport te doen.
Uiteraard ondersteunt door de nodige medicatie.
M'n eigen longarts hamerde er op dat sport 'goed is voor astma patiënten'.
natuurlijk niet zo maar elke sport, maar toch.

Login of registreer om te reageren
13-01-2017 om 13:16 uur

@Rupel,
Helaas kan ik niet sporten, ik heb overlegd met mijn longarts en ik wandel zo vaak mogelijk en ook als het even kan lange stukken. Ik zit aan de max. aantal pufs, tabletten en zo nodig ook een vernevelaar

Login of registreer om te reageren
13-01-2017 om 14:10 uur

Vervelende situatie. Heb je ooit weleens gerevalideerd in een astmacentrum zoals bijv Heideheuvel of Dekkerswald? Als ik zo je verhaal lees lijkt me dat je daar heel veel aan kunt hebben. Hier kijken ze naar het geheel. Het onder controle krijgen van je astma, medicatie, uitlokkende factoren, sporten, thuis situatie en ook begeleiding qua werk en opleiding.
Zou bespreken met je longarts of revalidatie geen optie voor je zou zijn. Zeker als je aangeeft dat je niet kunt sporten, vergis je niet wandelen is ook al sport. Maar bewegen is heel belangrijk, vandaar dat (zelfs zeer ernstige) astmapatiënten dit onder begeleiding van fysiotherapeut doen. Niet iedereen zal dit niveau sporten noemen, maar bewegen is wel belangrijk.
Zo te horen loop je tegen veel dingen op. Revalidatie is geen makkelijk traject, maar wel iets wat je heel veel kan opleveren. Misschien is dat optie voor je.
Sterkte

Login of registreer om te reageren
13-01-2017 om 15:07 uur

Heftig meid!
Ik dacht ook aan een revalidatie, wellicht zelfs in Davos, juist omdat je zo sterk reageert op van alles van buitenaf. Niet dat je er perse 'genezen' vandaan komt, maar t kan wel helpen en vooral de tips en trucs die je er geleerd krijgt.
Misschien een bespreekpunt met je arts!

Login of registreer om te reageren
13-01-2017 om 15:14 uur

wat ontzettend naar, tegen zoveel muren aan te lopen. t Leven met een chronische ziekte is niet makkelijk.... Ik ben het met tata eens: ook ik dacht aan revalidatie. Je krijgt tips, leert je grenzen kennen.

Login of registreer om te reageren
13-01-2017 om 15:26 uur

@tata @Edelweiss @emsepems

Bedankt voor jullie reacties, ik zal dit zeker met mijn longarts gaan bespreken

Login of registreer om te reageren
16-01-2017 om 16:29 uur

@tata @Edelweiss @emsepems

Ik heb zojuist contact gehad dat mijn longarts contact, hij gaat contact opnemen met een astmacentrum voor een revalidatie te starten als ik ervoor in aanmerking kom! :D Heel erg bedankt voor jullie reacties

Login of registreer om te reageren
16-01-2017 om 18:08 uur

Spannend, Tatja! Ben benieuwd, houd ons maar op de hoogte als je wilt!

Login of registreer om te reageren