Besmetting longontsteking.

13-01-2017 om 23:05 uur

Beste longarts,

Ik heb een probleem. Mijn moeder heeft ernstig copd. longinhoud van +/- 21%. En daardoor proberen wij altijd om zo min mogelijk risico te lopen mbt ziektekiemen.

Nu is mijn dochtertje (3maandenoud) in contact gekomen met iemand die op bezoek is geweest bij een familielid met een longontsteking, die behandeld word met antibiotica in het ziekenhuis. En mijn dochter heeft deze week injecties gehad waardoor ze extra vatbaar is. Mijn vraag is dus wat kan ik nu doen aangezien een longontsteking dodelijk is voor baby's en mensen met copd. Hoelang moet ik het contact vermijden met mijn moeder, en wat voor maatregelen moet ik treffen voor mijn baby?. Op internet las ik dat er na 2 weken pas verschijnselen kunnen komen.

Ik hoop snel antwoord te krijgen.
Mvg. Puk.

Login of registreer om te reageren
14-01-2017 om 14:14 uur

Beste puk09. Vervelend dat je je zorgen maakt! Volgens mij "moet" je gewoon afwachten met de baby, want het wil helemaal niet zeggen dat ze ziek wordt natuurlijk. En je kunt overal mensen met infecties tegenkomen, bij de bakker, bij de slager, in het ziekenhuis, op het consultatiebureau enz. Je schrijft dat een longontsteking dodelijk is voor baby's en mensen met COPD maar gelukkig is dit niet zo! Het kan wel dodelijk zijn maar verreweg de meeste mensen leven na behandeling gelukkig nog heel lang.

Login of registreer om te reageren
14-01-2017 om 17:51 uur

Bedankt voor je reactie, zoals je schrijft de meeste mensen leven na de behandeling nog heel lang. Dit geld niet voor mijn moeder een verkoudheid is al riskant. En ik wou haar graag nog een lange tijd bij me houden. Vandaar mijn hysterische bericht.

Login of registreer om te reageren
14-01-2017 om 19:11 uur

Is echt niet hysterisch hoor! Heel begrijpelijk...

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-01-2017 om 13:26 uur

inderdaad heel naar zo een probleem, echter de vraag is of het een probleem is. Behoudens enkele virussen (griep), tuberculose en andere zeldzaamheden zijn longontstekingen niet besmettelijk. Een virus is inderdaad niet te voorkomen en loop je overal op mn in de winter.
Rustig aan en een extra oogje in het zeil zijn afdoende.

Login of registreer om te reageren