na inspanning benauwd

16-01-2017 om 12:35 uur

Ben een man van 57 jaar , cold turkey gestopt met roken op m`n veertigste .
Kreeg als bijwerking enige tijd een vorm van hyperventilatie .
Altijd flink gesport 3 a 4 keer in de week fitness met goed lichaam en gewicht .
Tot ik op m`n 55 ste na een zware griep klachten kreeg van continue voorholte verstoppingen en piepende kortademige ademhaling.
Mijn reuk en smaak waren totaal verdwenen, heel af en toe proef ik weer zoals vanouds maar momenteel alweer maanden weg .Proef alleen zout, zoet zuur.
Ben tijdelijk gestopt met sporten voor 1 jaar om het lichaam rust te geven.
Ook met de klachten naar huisarts gegaan, moest d.m.v. bloedafname een test op allergie laten doen .
Daar kwam als enige vorm van allergie huisstofmijt uit .
Daarvoor schreef de arts het medicijn levocetirizine en een neus spray uit, die helpen eigenlijk best wel goed.
Intussen ook een neusdouche aangeschaft en dat helpt ook om de holten en neus met speciale zoutoplossing schoon en vrij van bacteriën te houden .
De verstoptheid en koortsig gevoel van het hoofd was snel verdwenen maar de piepende ademhaling bleef helaas .
Was inmiddels weer begonnen met sporten om conditie op peil te brengen, maar kreeg snel een vorm van inspanningsastma waarbij ik na 30 minuten inspanning behoorlijk benauwd werd met hoesten en slijm ophoping en piepende ademhaling . (soms bij lichte vorm inspanning al).
Het is niet altijd zo soms kan ik wel tig keer de trap op en af lopen zonder benauwd te worden?
Weer naar huisarts daarvoor een longblaas test gedaan in de praktijk maar daar kwam uit dat de longfunctie dezelfde uitslag had zowel zonder als met puf medicijn . De test gaf ook aan dat mijn longfunctie niet slecht was. Kon wel een maandelijkse puf krijgen voor de benauwdheid s`nachts, maar was niet echt nodig zei de arts en de puf is duur per maand. Inmiddels 12 weken verder overdag weinig last maar nachts altijd weer die piepende ademhaling en enige benauwdheid met ademen en lichte hoest. Vooral met deze kou een flinke wandeling buiten levert mij een aanval kortademigheid op. Mijn vraag is wat zou het mogelijk kunnen zijn ? De huisarts wordt ik niet echt veel wijzer van .

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-02-2017 om 08:54 uur

De combinatie van klachten doet sterk denken aan een allergisch astma bronchiale. Bij 70% van de patiënten is er hierbij ook sprake van een allergische rhinitis(ontsteking van de neus). Als deze niet behandeld wordt, gaat het meestal met de longklachten ook niet goed. Mijn advies: zowel de long als de neus behandelen met een inhalatiecorticosteroïd naast een langwerkende luchtwegverwijder. Als er klachten blijven bestaan van het keel-neus-oor gebied is het aan te raden om ook de KNO-arts eens te laten kijken of er geen sprake kan zijn van neuspoliepen.

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 09:35 uur

Hartelijk dank voor uw antwoord .
Heb inmiddels weer een bezoek bij de huisdokter achter de rug en na een puf test aldaar, een inhalator (puf) gekregen met 2 middelen erin . Het middel heet RELVAR ellipta 92/22 .fluticasone/vilanterol .
Moet deze 1 maal per dag diep inademen, en het werkt echt uitstekend . Was na 1 puf al de piepende ademhaling snel kwijt en kon weer diep inademen zonder dat het benauwd aanvoelt . Gebruik het nu 20 dagen en het gaat prima geen bijwerkingen etc , ook nachts geen problemen met de ademhaling . Het enige wat nog een zorg behoeft dat zijn de neus slijmvliezen . Ik heb momenteel de antihistamine (Levocetirizine/sandoz 5 mg ) met 1 pilletje per dag en met een combi van 1 maal per dag de neusdouche (nasaalzout Xilitol) is het goed te doen om de neus open te houden voor de dag . Stop ik weer een paar dagen met het anti allergie medicijn om te testen of het weg blijft, dan komen de symptomen van de allergische rhinitis weer op . Het anosmie effect is helaas nog steeds hetzelfde geen reuk en alleen het zoet/zuur/zout proeven . De huisdokter heeft gekeken met een apparaatje voor eventuele neuspoliepen maar kon dit niet ontdekken . Ik moet nog langskomen van de huisdokter en zal dan met hem bespreken voor een inhalatiecorticosteroïd voor de neus .

met vriendelijke groet Tim 57

Login of registreer om te reageren
16-03-2017 om 16:06 uur

Ik had avamys en ben sinds enkele maanden overgegaan naar mometason en vind het een aanrader, als is het voor iedereen anders. Ik neem 2x daags en had de eerste 2 weken soms een bloedneus maar dat is helemaal over. Ik heb sinds ik dat spul heb geen enkele keer meer een dichte neus gehad! Tevens geen "dichtgeklapte" oren meer.

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 07:38 uur

Beste Stefanie ik neem dat zeker mee naar de huisarts . De Avamys werkte bij mij iets maar kreeg er soms een bloedneus van, korstjes en pijnlijke gevoelige slijmvliezen . Ben bang dat het op langere termijn misschien blijvend schadelijk is voor de neusslijmvliezen ? De neusdouche + nasaal Xilitol zout oplossing schijnt veilig te gebruiken te zijn en geeft geen bijwerkingen, werkt momenteel voor mij erg goed en geeft totaal geen neus gevoelige klachten . Af en toe eens kijken of ik zonder kan maar merk toch dat het na 2 dagen het weer nodig is . Ik ga zeker met de huisarts op termijn bespreken voor een bezoek aan de KNO arts om te onderzoeken of er misschien poliepen zitten in bijholtes . Wil je in ieder geval hartelijk bedanken voor de tip.

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 09:44 uur

Hoi Tim, neusdouche gemaakt van fysiologisch zout (sommige gebruiken babyshampoo) kan vrijwel onbeperkt gebruikt worden, als je snel viezigheid in je bijholtes krijgt, is het ideaal.
Ik weet niet welke jij gebruikt, maar houd wel in het oog dat je hem steeds goed ontsmet, want anders breng je bacteriën in je neusholte en die wil je er juist uithebben.

Ik heb sinds enkele weken Avamys, maar na 1 dag merkte ik al verschil! Ik mag 2 puffjes, maar ik doe in elk neusgat maar eentje, dat is voorlopig genoeg.
Normaliter loop ik in dit jaargetijde met zulke mooie zonnige dagen, te niezen, te huilen, en te krabben, maar nu geen last!

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 13:18 uur

Hallo Thirza, ik gebruik de Dos Medical Xylitol Nasaal Spoelzout met mint . Na gebruik maak ik met keukenrol het flesje van binnen droog en de dop . Daarna gaat deze 20 seconden de magnetron in 750 Watt met de dop en slang los erbij gelegd . Daar de hittegolven de achtergebleven water resten en bacteriën verhit zullen deze gedood worden. Over de Avamys in het begin hielp mij dit matig /redelijk, maar na 2 maanden gebruik werd het niet echt beter van en kreeg er sommige klachten bij, zoals wat duizeligheid, gevoelige neusslijmvliezen en af en toe bij het snuiten van de neus slijm bloedpropjes erin . Als het bij jouw klachten loos werkt dan is dat alleen maar fijn natuurlijk . Ik zelf heb momenteel genoeg aan 1 antihistamine pilletje en 1 maal een neusdouche per dag en dan bij voorkeur avonds laat uitvoeren, om een rustige nachtrust te hebben. Zal de neusdouche tijdens piekdagen hooikoorts hoogstwaarschijnlijk wel naar 2 a 3 x per dag moeten gaan brengen om vrij te blijven van niesbuien etc. . Zo`n puffer voor de neus is veel makkelijker in te nemen, maar wat doet het voor je neusslijmvlies of blijvende bijwerkingen op de langere termijn ? Hoelang mag en kun je dit middel blijven puffen? Ik denk bijvoorbeeld aan (onherstelbare) beschadiging van het neusslijmvlies en/of trilhaartjes Misschien op den lange duur het steeds meer ervan nodig hebben om hetzelfde effect weer te krijgen.?
Vandaar momenteel voor mij de keuze (zolang het goed werkt) de nasaalzout Xilitol oplossing .
Soms bemerk ik na gebruik van de neusdouche dat de reuk na een tijdje ook weer iets terug komt, en ik meer proef zoals vanochtend een aantal uren het geval was .

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 14:35 uur

Volgens mij krijg je juist schade als je niets gebruikt terwijl je het wel nodig zou hebben.

Spoelen met zout mocht ik van de KNO arts onbeperkt, je gaat dan niet juist meer slijm aanmaken oid.

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 15:07 uur

Uiteraard zul je iets moeten ondernemen om de symptomen te bestrijden. Niets doen is zeker geen optie.

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 15:28 uur

Wil niet als een betweter overkomen Tim, maar mij is verteld dat droogzwaaien aan de lucht beter zou zijn, of droogföhnen. Keukenpapier kan nl. minieme pluisjes afgeven, ook is dat niet 100% steriel.
Ik heb een spraysetje (voor 1 van de kinderen) en dat desinfecteer ik in een zgn. babyflessen-sterilisator.
Die gaat er 20 minuten op de hoogste stand in. 820 W zoiets.

Wel apart dat er mint in zit. Mijn vader was zo'n beetje verslaafd aan de PoHo-olie (A. Vogel, enkele druppels in kokend water, doek over het hoofd en stomen maar) Toen hij klachten kreeg van neus en keel moest hij daar onmiddellijk mee stoppen van de KNO arts. De muntdampen irriteren het gevoelige slijmvlies.
Ook zo'n inhaler - stick die je in je neus steekt van Vicks of zo - mocht absoluut niet meer.

Login of registreer om te reageren
17-03-2017 om 16:47 uur

Hoi Thirza,

Alle tips zijn welkom dus waardeer dat je reageert .
Ik bestel de nasaal zout oplossing op KNO site of de mint kwaad kan ?
Eigenlijk geen idee het is een vleugje mint voor de frisheid .
Heb ook de normale nasaal zout oplossing die werkt ook prima tegen hooikoorts achtige klachten, maar de Xylitol uitvoering is bedoelt voor rhinitis patiënten.
De Vicks sticks herken ik van vroeger toen mijn vader die er totaal verslaafd aan was en daardoor de neusslijmvliezen onherstelbaar beschadigd heeft.

Login of registreer om te reageren