Voorzetkamer 'aangetast' door veelvuldig gebruik, wat is het effect op inhaleren medicatie?

16-01-2017 om 18:54 uur

Voor mijn astma gebruik ik dagelijks meerdere keren ontstekingsremmers en luchtwegverwijders. Deze medicijnen adem ik in met een inhalator. Daarbij maakt ik gebruik van een kleine voorzetkamer.

Hoewel ik de voorzetkamer volgens de voorschriften regelmatig schoonmaak, ontstaat er altijd al vrij snel een wittige waas aan de binnenwand.

Van mijn huisarts begreep ik dat het belangrijk is dat de wand van de voorzetkamer schoon en glad moet blijven om de medicatie in zijn geheel door te laten stromen in de longen. ( efficiƫnt medicijngebruik)

Juist omdat mijn voorzetkamer er, inmiddels na het veel gebruik, niet meer zo uitziet heb ik vandaag bij de apotheek gevraagd om een nieuw exemplaar.
Bleek dat de verzekeraar deze nog maar 1 x per jaar vergoed. In mijn geval zou ik hem pas over 2 maanden kunnen krijgen.

Is dat een probleem?
Wat zou je me aanraden.

Vriendelijke groeten Dinda

Login of registreer om te reageren
16-01-2017 om 19:06 uur

Iemand had laatst nagevraagd dat die witte waas geen kwaad kan, je kan hem dus gewoon nog gebruiken. Dat bericht vind je hier

Login of registreer om te reageren
17-01-2017 om 09:46 uur

Beste Dinda,

Ik zie dat Daantje je al een link heeft gestuurd met een antwoord van een leverancier op je vraag. Wij zijn het eens met het antwoord van Teva.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn.

Login of registreer om te reageren
17-01-2017 om 11:43 uur

Ik weet niet waar je verzekerd bent, maar de meeste zorgverzekeraars geven na overleg wel een tweede. Ik heb onlangs in december ( zilveren kruis ) ook een tweede gekregen. Zij gaven aan, dat het aan de apotheker is om te bepalen of je voorzetkamer aan vervanging toe is en dan kunnen ze 'm dus ook gewoon declareren. Maar dat moet je even navragen. Op zich kan het inderdaad geen kwaad als ie niet meer helder is.

Login of registreer om te reageren
17-01-2017 om 12:28 uur

Hoi Daantje, advieslijn en Stefanie,

Dank jullie wel voor de antwoorden! Ik heb nu meer inzicht voor een vervolg plannetje.

Login of registreer om te reageren