Grieperig gevoel door Bronchiëctasiën

19-01-2017 om 16:06 uur

Al bijna 25 jaar heb ik BE. Ik weet elke keer dat er weer een aanval aankomt als ik me enorm beroerd ga voelen alsof ik griep heb: misselijk, koud, rillerig, pijn in spieren en gewrichten, bijna niet overeind kunnen blijven, algeheel malaise-gevoel. En toename van het hoesten natuurlijk. Dit kan al optreden bij lage temperaturen als bijv. 36.8 C. Langzamerhand loopt de temperatuur wel op, maar komt niet vaak boven de 38.5 C.
Omdat ik absoluut niet kan functioneren als ik me zo voel, neem ik paracetamol, een aantal keer per dag. Dit kan zomaar een maand duren voordat ik weer (even) zonder paracetamol kan en het malaise-gevoel wat weg is. In de loop der jaren zijn deze 'grieperige' periodes steeds langer geworden.
Mijn longarts herkent dit symptoom niet, lotgenoten idem, maar in het MMC Eindhoven staat het wel als symptoom van BE in de folder vermeld. Ook vond ik op dit forum 2 mensen die dit verschijnsel ook hebben. Graag hoor ik jullie reactie hierop. En ook wil ik graag weten of er iets aan te doen is, anders dan maar eindeloos paracetamol slikken (wat ik gewoon niet fijn vind naast alle andere medicijnen die mijn lijf en lever belasten).

Login of registreer om te reageren
23-01-2017 om 10:46 uur

Jelibu,

De klachten die u beschrijft komen voor bij bronchiëctasieën, echter de symptomen van
bronchiëctasieën verschillen van persoon tot persoon.
Veel voorkomende symptomen zijn: veel hoesten, koorts, pijn op de borst, kortademigheid, vermoeidheid, gewichtsverlies, verdikking aan de vingertoppen en bolle nagels, bloedarmoede.

Wij weten niet hoe u de griepverschijnselen anders dan met paracetamol kunt bestrijden. U heeft de vraag aan de advieslijn gesteld maar mogelijk kan een longarts op het longforum wel een suggestie geven. Stelt u dus gerust deze vraag op “Vraag het de longarts’. Dit kunnen wij helaas niet voor u doen.

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren