Is een astma aanval gevaarlijk

25-01-2017 om 23:44 uur

Hallo,

Ik heb al jaren asma maar mijn huisarts heeft het nooit serieus genomen dus ik heb er nooit voorlichting over gehad.
Nu vroeg ik me af hoe serieus mijn asma aanvallen zijn en of het gevaarlijk is.
Ik heb niet zo vaak een astma aanval maar gemiddeld 1 keer per jaar is hij wel vrij zwaar denk ik.
Meestal ontstaat een astma aanval als ik aan het sporten is dan stop ik meestal en ga ik op de grond zitten tot hij over is. Maar soms wordt het steeds erger in plaats van beter. Dan wordt ik zwart voor mijn ogen en zie ik niks meer, op een gegeven moment hoor ik ook niks meer en krijg ik niet meer mee wat er om mij heen gebeurt. Ik heb dan het gevoel dat ik op het punt sta flauw te vallen maar dat is gelukkig nog nooit gebeurd.
Mijn vraag is hoe zwaar is een astma aanval precies als je bijna flauwvalt en is het nodig om een dokter te bellen ofzo.
En hoe gevaarlijk is het als ik wel een keer zou flauwvallen, word ik dan vanzelf weer wakker of kan ik dan in coma raken.
Een astma aanval duurt bij mij meestal 20 minuten en er is geen sprake van hyperventilatie.

Login of registreer om te reageren
26-01-2017 om 09:46 uur

Beste adnag2,

Uit je bericht wordt niet duidelijk of je astma medicatie gebruikt en welke vorm van astma je hebt (inspanningsastma of een andere vorm). Zie voor info onze website https://www.longfonds.nl/astma/alles-over-astma/soorten-astma#

Als je een astma-aanval hebt zijn je luchtwegen vernauwd waardoor je moeilijk kunt ademhalen. De klachten die erbij horen zijn benauwdheid, hoesten en piepen.
Een astma aanval kan leiden tot zuurstofgebrek, maar dit leidt normaal gesproken niet tot flauwvallen. Wanneer het gevoel van benauwdheid zorgt voor paniek en/of een sterke inspanning van je lichaam kan je daardoor wel flauwvallen.

Je schrijft dat er geen sprake is van hyperventilatie, maar als je na een flinke inspanning wat langer door blijft hijgen haal je in feite te snel en te diep adem (hyperventileren). Als gevolg hiervan kunnen lichamelijke klachten ontstaan, waaronder soms zelfs flauwvallen. Soms treedt het hyperventileren in combinatie met een (lichte) aanval van inspanningsastma op, waarbij je je ook 'benauwd' voelt. Je kan hierdoor angstig worden, waardoor je blijft hyperventileren.

Hoe dan ook reden om een en ander toch nogmaals met je huisarts te bespreken.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
26-01-2017 om 11:53 uur

Bedankt voor het bericht.
Maar dit is geen antwoord op de vraag hoe gevaarlijk een astma aanval is als je flauwvalt.

Login of registreer om te reageren
26-01-2017 om 13:48 uur

Beste adnag2,

Een astma aanval kan leiden tot zuurstofgebrek, maar dit leidt normaal gesproken niet tot flauwvallen. Flauwvallen wordt over het algemeen veroorzaakt door een verlaging van je bloeddruk. Dit kan verschillende oorzaken hebben.

Als je flauwvalt, verlies je voor een kort moment je bewustzijn. Je behoudt echter je spierspanning en beschermende reflexen als slikken en ademhalen. Je loopt dus geen kans om te stikken.
Advies blijft bespreek het met je arts.

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
26-01-2017 om 20:24 uur

Kan me voorstellen dat je bang bent voor iets engs, maar wat de Advieslijn schrijft is wel waar.
Zelf heb ik een vorm van astma waarbij ik geregeld een aanval krijg waarbij het echt letterlijk op het randje is (niet alleen mijn eigen ervaring, maar ben zo gediagnostiseerd). Ik ben nog nóóit flauwgevallen tijdens zo'n aanval.
Flauwvallen en astma zijn dus niet een onlosmakelijke combi of het flauwvallen is dus niet het teken van het ergste.
Doorgaans val je wél flauw bij een aanval van hyperventilatie. En dan is het juist gunstig, want dan herstelt je lichaam zich vanzelf. Maar je schreef dat er geen sprake is van hyperventilatie...
Gebruik je astmamedicatie tijdens zo'n aanval??
Want bij astma is het maar zeer zelden dat een aanval 'zomaar' na 20 min weer bijtrekt, zonder toegediende ventolin (bijvoorbeeld). Dus als dat wel t geval zou zijn bij jou, is t echt de vraag of t om astma gaat op dat moment.
Sterkte in ieder geval en hopelijk heb je niet te vaak zo'n ervaring, want lijkt me idd beangstigend

Login of registreer om te reageren
26-01-2017 om 23:15 uur

o wat een waardeloos gevoel benauwd en hyperventilatie,, van ellende maar aan de pc gaan hangen lekker om een uur en op mijn verjaardag ,, dat gevoel van paniek is vreselijk m, ga t maar rustig benaderen ,als je in alle staten bent ,, en je haar rechtop staat, vandaag heeft de huisbaas werkzaamheden verricht en de kruipruimte in de epoctie gezet mijn hele woning vergeven van een soort thinner lucht,,hele toestanden kortom 4man binnen afplakken, maar t kwaad is aldaar , benauwd vreselijk en kwaad, koppijn ,, ja en nu de nacht door ,,dag verjaardag visite kon ook niet blijven van de stank, maar even om aan te geven hoe makkelijk men noggg steeds met verftroep omgaat, nu de nacht nog om zien te krijgen ,, echt eng en eenzaam ben je dan maar goed ,,even typ
en help wel . t gapen begint goed teken,, weet ik helaas uit ervaring,, ,morgen maar afschrijven,, ook dat hoort erbij.. vind mezelf ff soort van zielig,, laat ik maar even eindigen met een klein geintje dag hoor saskia

Login of registreer om te reageren