neutral

31-01-2017 om 09:58 uur

goede morgen,

Sinds een jaar gebruikt onze dochter medicatie en sinds de zomer van 2016
weten we dat onze dochter astma heeft met allergie.

een jaar geleden ben ik begonnen met het schoonmaken van onze dochters slaapkamer. dit allemaal met schoonmaakazijn.
kleding gaan wassen met azijn.

dit allemaal omdat we door kregen dat ze hier erg goed op reageerde.

en dat is wat je als ouders graag wil zien natuurlijk!

vanaf de zomer ben heeft onze dochter de juiste medicatie gekregen en ging het goed met dr!

dat zien we natuurlijk heel graag!

ook ben ik toen langzaam weer begonnen met schoonmaken met allesreiniger ( heerlijke frisse geur!!)

ook wassen deed ik weer met echt wasmiddel.

nu werd onze dochter erg verkouden en hebben we de luchtbevochtiger aan gezet.. dat schilde al wel..

nu heb ik weer "getest" op haar slaapkamer met schoonmaakazijn en nu hoor ik dr minder hoesten.

vorige week ben ik begonnen om haar beddengoed goed te wassen met een geurloze wasmiddel.
echter heb ik haar sinds een lange tijd snachts niet gehoor!
opzich erg fijn maar ben paar keer gaan kijken want je bent toch onrustig.

is het nou aan te raden om dit vol te houden?

of maak ik het dan alleen maar erger omdat als je op visite ben ze nergens meer tegen kan?

wat is jullie mening er over?

Login of registreer om te reageren
31-01-2017 om 14:10 uur

Is het een idee om haar te laten testen bij een allergeloog ?
die kan plakproeven doen ( pleisters met een middel op de rug)
deze test is vrij betrouwbaar. Het is even vervelend want de rug mag niet nat worden en ze kan last hebben van jeuk. Hierna weet je wat je wel en niet kan gebruiken zodat zij het minst last heeft. En gaat ze ergens logeren eigen beddengoed mee geven?

Login of registreer om te reageren
31-01-2017 om 15:42 uur

Tis toch niet alleen allergie waar ze op kan reageren? Ook gewoon de geur van het was- of schoonmaakmiddel kan haar irriteren en klachten geven, zonder dat de allergoloog dat aan kan tonen...
Ik zou denken: als je zo duidelijk verschil bij haar merkt, gewoon weer switchen naar schoonmaakazijn! Beter minder klachten dan het maar blijven provoceren, toch?
Succes

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 09:52 uur

Beste Elvira,

Fijn dat je middelen hebt gevonden waar je dochter veel minder klachten van krijgt. Wij adviseren om door te gaan met het geurloze wasmiddel en het schoonmaken met azijn als ze hier goed op reageert. Wel is het belangrijk dat er niet een te hoge concentratie azijn gebruikt wordt en dat er in de kamer(s) goed geventileerd wordt, omdat azijn wel een sterke geur afgeeft.
Het advies is dus om de prikkels zoveel mogelijk te vermijden. Helaas lukt dat niet altijd. Tips en informatie vind je op bijgaande pagina https://www.longfonds.nl/astma/voor-ouders/mijn-kind-heeft-astma.

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 10:11 uur

Hoi Elvira,
Ik heb ook astma en ik gebruik thuis vooral geurloze was- en schoonmaakmiddelen. Het is bij mij zo dat ik niet allergisch ben voor schoonmaakmiddel met geur, maar alle (sterke) geuren kunnen een prikkel zijn en de longen irriteren.
Als je astma hebt kom je buitenshuis de hele dag overal prikkels tegen. Denk aan rook, uitlaatgassen, parfum, mist, etc. Zelfs als je van al deze dingen op zich minimaal last hebt, kun je uiteindelijke toch klachten krijgen als er steeds (kleine) prikkels blijven langskomen. Het is daarom goed om te zorgen dat er thuis zo min mogelijk (het liefst geen) prikkels zijn, zodat je longen weer de kans hebben om tot rust te komen.

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 10:35 uur

Heb moeilijk instelbaar allergische astma / copd (dat is inmiddels de naam die de medici meegeven) reageer sterk op luchtjes en maak schoon met geurloze schoonmaak middelen en azijn maar heb ook een handzame stoomreiniger die alleen met stoom reinigt.

Het is helaas zo dat de fysieke reactie op geuren variërend is, wat de ene keer geen reactie geeft, geeft de andere keer wel een reactie.

Login of registreer om te reageren
05-02-2017 om 10:29 uur
Reactie op Edelweiss

Tis toch niet alleen allergie waar ze op kan reageren? Ook gewoon de geur van het was- of schoonmaakmiddel kan haar irriteren en klachten geven, zonder dat de allergoloog dat aan kan tonen...
Ik zou denken: als je zo duidelijk verschil bij haar merkt, gewoon weer switchen naar schoonmaakazijn! Beter minder klachten dan het maar blijven provoceren, toch?
Succes

zo denk ik dus ook alleen vraag ik me dan af of ze dalijk nog wels ergens tegen kan als ze op bezoek gaat bij bijv. iemand die gek is op lucht vervrisser

Login of registreer om te reageren
05-02-2017 om 10:32 uur
Reactie op Solstice

Hoi Elvira,
Ik heb ook astma en ik gebruik thuis vooral geurloze was- en schoonmaakmiddelen. Het is bij mij zo dat ik niet allergisch ben voor schoonmaakmiddel met geur, maar alle (sterke) geuren kunnen een prikkel zijn en de longen irriteren.
Als je astma hebt kom je buitenshuis de hele dag overal prikkels tegen. Denk aan rook, uitlaatgassen, parfum, mist, etc. Zelfs als je van al deze dingen op zich minimaal last hebt, kun je uiteindelijke toch klachten krijgen als er steeds (kleine) prikkels blijven langskomen. Het is daarom goed om te zorgen dat er thuis zo min mogelijk (het liefst geen) prikkels zijn, zodat je longen weer de kans hebben om tot rust te komen.

oke hier kan ik zeker wel wat mee. bedankt!

Login of registreer om te reageren
06-02-2017 om 16:47 uur
Reactie op elvirameijer

zo denk ik dus ook alleen vraag ik me dan af of ze dalijk nog wels ergens tegen kan als ze op bezoek gaat bij bijv. iemand die gek is op lucht vervrisser

Dat zou idd zo kunnen zijn, maar door haar thuis telkens te prikkelen, komt de irritatie van haar luchtwegen niet tot rust. Juist een goede situatie thuis is het allerbelangrijkste. En misschien kan ze juist dan ergens anders er wel beetje beter tegen omdat de uitgangspositie dan beter is...
Niks is zo erg voor gevoelige luchtwegen om áltijd maar getriggerd te worden, dus thuis zo min mogelijk geurtjes is voor je dochter echt t beste denk ik!

Login of registreer om te reageren