Astma en chloorlucht

01-02-2017 om 10:29 uur

Goedemorgen,

onze zoon heeft astma sinds zijn geboorte. Hij gebruikt ventolin, qvar en montelukast (de laatste twee dagelijks). Nu gaan wij altijd in Nederland op vakantie en telkens werd hij na afloop (of tijdens) ziek. Hoesten, benauwd en vaak een ziekenhuisopname als gevolg. Eerst dachten we dat het door de bungalows kwam (vloerbedekking, stoffig etc), maar de laatste keer zaten we in een Longvilla van landal. Perfect schoon! Maar hij werd wel ziek. Dus nu is onze conclusie dat het komt door de chloorlucht in zwembaden (we hadden vaak slecht weer, dus waren veelal op het zwembad aangewezen). Dus elke dag van de vakantie zwemmen en dan in die chloorlucht zitten, kunnen zijn longen niet aan. Zou deze conclusie kunnen kloppen?

En mijn tweede vraag: we hebben voor de zomer een camping geboekt en zaten erover te denken om te annuleren ivm bovenstaande conclusie. NU vertelde de camping-eigenaar dat er in hun zwembad gebruik wordt gemaakt van calciumhypochloriet. Dit zou beter voor de longen moeten zijn. Klopt dit?

Graag hoor ik van u.

Groet
Petra

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 10:43 uur

Ja, dat kan. Ik kan absoluut niet tegen chloor. Ik gebruik het thuis nooit en op mijn werk mag er niet in mijn buurt mee gewerkt worden.

Of calciumhypochloriet beter gaat, weet ik niet.

Login of registreer om te reageren
01-02-2017 om 12:53 uur

Mijn zoon heeft ook veel last van chloorbaden. Hij heeft zijn zwemdiploma behaalt in een natuurbad. Daar heeft hij geen last

Login of registreer om te reageren
02-02-2017 om 09:30 uur

Beste Petra,

Vervelend dat je zoon telkens ziek wordt na de vakantie. Het kan dat zijn longen sterk reageren op de chloorlucht in het zwembad, zeker als hij iedere dag zwemt. Chloor is een sterke prikkel voor de longen. Mogelijk speelde ook het slechte/vochtige weer dat jullie hadden mee.

Het is best lastig te zeggen of je zoon goed reageert op calciumhypochloriet in het zwembadwater. Wij hebben geen ervaring met dit middel en horen geen ervaringsverhalen hierover. Wel is het zo dat chloorarme zwembaden meestal voor minder klachten zorgen.
Voor de volledigheid stuur ik de link van het vmce mee waarin een overzicht van chloorvrije zwembaden staat: http://www.vmce.nl/actueel/chloorarme-zwembaden.html

Met vriendelijke groet,
Advieslijn

Login of registreer om te reageren
01-03-2017 om 16:12 uur

Ik zou ook kijken of je kan herinneren of je kind rode ogen had. Daarmee bedoel ik kleine bloedvaatjes die duidelijk zichtbaar zijn geweest in beide ogen. Ook gezonde mensen krijgen bij veel zwemmen zonder zwembril namelijk bloeddoorlopende ogen. Professionals hebben daarom o.a. om hun haar te beschermen een hoofdkap en zwembril. Als de ogen zo al reageren dan zijn de longen zeker geprikkeld.

Login of registreer om te reageren