schrikken

03-02-2017 om 10:24 uur

Hoi
Na een hernia operatie ,waarbij longfoto's gemaakt zijn ben ik doorverwezen om een CT scan te laten maken. Hieruit bleek dat er vlekjes op de longen te zien waren.
Vervolgens onderzoek in Genk gehad bij de long arts.
Hier kreeg ik te horen dat ik dus C.O.P.D. heb
Ik ben een auto met 6 versnellingen die maar 2 versnellingen kan gebruiken.
Dus nog maar zo'n 33 % longinhoud.
Pfff. Heftig dus. Na een week dit te weten valt wel alles op zn plaats.
Adem tekort bij het aankleden, trappen lopen. Niet kunnen rennen enz.
nu heb ik het geluk dat ik al fysiotherapie heb voor mn hernia. Dus ben ik al goed met de gezondheid bezig. En ik ben al 2 maanden gestopt met roken ,omdat ik eigenlijk al eerder wist dat er iets mis was.(noem het een voorgevoel)

Ik hoop dat ik hier op het longforum af en toe mijn "ei" kwijt kan .
Groetjes : Robert1962

Login of registreer om te reageren
03-02-2017 om 16:05 uur

Welkom @Robert1962
Nou! Je hebt het eerste ei gelegd. Proficiat!
COPD is vervelend maar mits goed behandeld, is ermee te leven.
Erg goed dat je gestopt bent met roken.Sinds 3 jaar ben ik zelf ook rookvrij. Wel met een damper en dat werkt goed ook al vinden sommige dat het hetzelfde is als roken wat het natuurlijk niet is.
Hoe heb je dat stoppen gedaan? Met Zyban, Champix, pleisters of gewoon Cold Turkey?
Ben benieuwd hoe het volgende ei eruit gaat zien. Intussen broeden wij hier verder.

Login of registreer om te reageren
03-02-2017 om 18:08 uur

Hoi.
Gestopt via de cursus van medipro en met pleisters.
De cursus wordt trouwens vergoed inclusief de pleisters.
Gaar mij heel gord af

Greetzz : Robert1962

Login of registreer om te reageren
03-02-2017 om 18:15 uur

@Robert1962
Goed gedaan. Als je maar van die stinkstokken afblijft. Dondert niet hoe.
Van gord zou ik overigens ook gaar worden.

Login of registreer om te reageren
04-02-2017 om 07:42 uur

Gefeliciteerd met je eerste stap het stoppen met roken, een beter stap kan je voor jezelf niet doen denk ik.

Zo een diagnose is inderdaad schrikken al zegt zo een diagnose ook niet alles ... die diagnose heb ik ook ooit eraan geplakt gehad ... en liep de diagnose via COPD2 naar ACOS (astma copd overlappingssyndroom) en toen naar moeilijk (on) behandelbare allergische astma met respirerende obstructie. Tja dan denk ik mijn broek zakt af, zo makkelijk is een diagnose COPD dus echt niet een tweede opinie is altijd nog eens te doen als je wil.

Maakt eigenlijk ook niet uit welk etiket al zijn ziektekosten verzekeringsmaatschappijen dol op etiketjes, voor de status van je lijf en longen maakt het niks uit. Probeer te blijven te bewegen. Sterkte man.

Login of registreer om te reageren
04-02-2017 om 13:08 uur

Hoi Robert, welkom. De meesten van ons schrikken af en toe. Net als Marcus ben ik ook al diverse keren geswitcht. Het begon met astmatische bronchitis, toen allergisch astma, vervolgens kreeg ik COPD1 op mn status, toen werd het geen aanwijzingen voor allergisch astma, maar voor sarcoidose.
En wat ik nu precies heb, weten ze niet.
Mijn longarts zei toen dat hij veel mensen op zijn spreekuur kreeg met een onterechte diagnose COPD. Die wordt volgens hem te snel opgeplakt.

Login of registreer om te reageren
04-02-2017 om 13:54 uur

Hoop dat jullie gelijk hebben.
Maar bij de fysio meten ze al een tijdje mijn zuurstof en hartslag.
Daaruit blijkt ook wel dat ik een veel te hoge hartslag en te lage spo2 waarde heb bij al een zeer geringe inspanning.
Wel heb ik alle vertrouwen in mijn longarts prof. Dr Tomheer in Belgiƫ. En in mijn dagelijks leven verweet ik al de beperkingen die ik had aan t roken en een slechte conditie door niet te sporten.
Nogmaals, ik zou willen dat het anders was, maar ben er bang voor.

Groetjes : Robert1962

Login of registreer om te reageren
04-02-2017 om 22:37 uur

Vroeger heette dat gewoon cara ben ook geboren met chronische astmatische bronchitis mijn moeder had het ook en de rest van de familie ook. Heel herkenbaar die lage saturatie en hoge hartslag...normaal...93 sat en 97 hart bij geringste inspanning is de saturatie soms iets hoger soms iets lager en hart gelijk naar 128.

Maar het is op zich goed dat de schrik er nu goed in zit bij jou!

Login of registreer om te reageren
12-02-2017 om 23:29 uur

Zo.
Nog even reageren op het laatste bericht.
Heb dus officieel de diagnose copd gold 2a .
Nu verder met de arts het behandelplan bespreken.

Greetzz : Robert1962

Login of registreer om te reageren