dik taai slijm moeilijk ophoesten

04-02-2017 om 14:29 uur

ik ben nieuw op dit forum
mijn probleem is dik taai slijm
dat niet op te hoesten is
weet iemand een oplossing
groetjes zus 51

Login of registreer om te reageren
05-02-2017 om 20:25 uur

Veel water drinken wordt wel geadviseerd. En slijmoplossers gebruiken kan ook helpen.

Login of registreer om te reageren
05-02-2017 om 23:08 uur

Hallo Zus51,

Overleg met je longarts, longverpleegkundige wat voor jou de mogelijkheden zijn.

Long-fysiotherapie is een mogelijkheid. Hier kun je leren het slijm los te maken met een flutter: is een apparaatje waardoor je uitblaast en dat trilling in je longen veroorzaakt waardoor het slijm los kan komen. Door te leren huffen kun je het losgeraakte slijm op een rustige manier gaan ophoesten.

Een slijmoplosser gebruiken kan helpen zoals Andrie voorstelt.

Er zijn ook mogelijkheden om speciaal zout in te zetten.
Kijk bij zoutkamer, dry salt inhaler , hypertoon zout vernevelen om een idee te krijgen wat mogelijk is.

Zelf vernevel ik 2x per dag met hypertoonzout. Gebruik een flutter. Wanneer nodig ga ik naar een praktijk met longfysiotherapie waar ze gebruik maken van IPV (intra pulmonale percussie ventilatie). Dit is een apparaat die het slijm los trilt zodat je het makkelijker kunt ophoesten. En krijg advies en oefeningen van de fysiotherapeut t.a.v. omgaan met benauwdheid en slijm verwijderen.(huffen en hoesten).
De mogelijkheden die je in kunt zetten zijn ook een beetje afhankelijk van waar je woont.

Kijk bij de zoekfunctie van het longforum, op internet en/of stel je vragen aan de advieslijn/longarts van het longforum.

Ik hoop dat je ook een manier vindt om het slijm makkelijker op te hoesten. Doe het wel in overleg met je arts. Hij weet wat het beste bij jou past om je klachten te verminderen.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren