Professionele hulp gevraagd bij overgewicht.

06-02-2017 om 15:28 uur

Hallo Longfonds advieslijn.

Ik ben een jonge vent van nog geen 50 jaar oud (49).
9 jaar geleden ben ik ziek geworden, als eerste ben ik gestopt met roken van “de weduwe” van Van Nelle. De zware shag, 2 pakjes per week. Gewoon pakje leeg, asbakken uit de auto en vrachtwagen en alle aanstekers weg gemieterd. Zonder professionele hulp !!!.
3 maanden later kwam ik ziek thuis te zitten vanwege lage saturatie, 93/93%.
Via interniste kwamen we er achter dat ik diabetes heb en daarom werd er een dossier gemaakt met hartfilmpje en longfoto.
De longfoto bleek bepaalde vlekken te vertonen die niet goed waren. Diverse onderzoeken werden verricht en na een second opinion in het EMC bleek dat ik DIP heb.
(desquamatieve interstitiele pneumonie). Inmiddels ben ik 9 jaar ziek thuis en heb alles een plekje gegeven.
Zonder professionele hulp !!!

Nu heb ik inmiddels ook neuropatie aan beide voeten en loop met die mooie klompschoenen, ook weer een klap om mee te leren leven.
En vorig jaar mei heb ik een hersenbloeding gehad en overwonnen.
Dit alles Zonder professionele hulp !!!.

Maar ik heb 1 zwaar wegend probleem waar ik hulp bij nodig heb. Goede hulp van een Deskundige.
Ik ben te zwaar dik 120kg bij een lengte van 1 meter 90.
Ik slik en spuit 13 soorten pillen, waaronder Prednison en insuline (beide dikmakers)

Volgend jaar mei wordt ik 50. Ik wil, zal en moet dan onder de 100kg wegen.

Welke Professionele instantie kan mij daar bij helpen zonder dat het me een vermogen kost aan geld ??

Met vriendelijke groet
michel van der graaf
Vlaardingen.

Login of registreer om te reageren
06-02-2017 om 15:42 uur

Ga om te beginnen langs je huisarts, die kan je verder helpen.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 08:47 uur

Beste Michel,

Dapper dat je al je gezondheidsperikelen zelf hebt overwonnen. De huisarts is inderdaad de hulpverlener die je kan doorverwijzen naar een diëtiste. Je kunt aan de huisarts vragen of je een indicatie hebt voor dieetzorg. Lees meer over indicaties en vergoedingen op: http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/dieetadvies#vergoedingen

Sterkte met je gezondheid!

Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 09:23 uur

De eerste 3 behandeluren krijg je standaard vergoed vanuit de basis verzekering.
In principe hoef je niet eerst naar je ha, maar kun je direct de dietiste bellen.

Ik zou een dietiste bellen/mailen en je ziekten voorleggen, vragen of ze ermee bekend is en of ze je kan helpen om af te vallen. Misschien is dat zo, misschien heeft ze een collega die meer kennis heeft van jou ziekten.
(zo heb ik het ooit gedaan, en ben toen makkelijk 10 kg afgevallen)

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 11:08 uur

Dat is niet helemaal waar emsepems - het wordt alleen vergoed indien er een medische reden is, en dan heb je een verwijzing nodig. Deze zal graafie68 wel krijgen, maar is wel nodig.

graafie68.
Knap wat je allemaal bereikt hebt enz. Ik denk dat je niet genoeg hebt aan de 3 uurtjes dieetadvies die je vergoed krijgt. Als je een aanvullende verzekering hebt kun je wellicht ook nog andere afval programma's volgen, en wellicht is beweging bij een fysio therapeut een optie.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 12:13 uur

stefanie, dit is niet waar. de eerste 3 uur worden vergoed, ook zonder huisarts. Wel moet je dan je eigen risico gebruiken. val je onder de ketenzorg (bepaalde ziekten, dan idd een verwijsbrief van arts), dan hoef je geen eigen risico te betalen.
(vaak gaat controle als t goed gaat per telefoon, dat koste mij een kwartier. Je komt dus heel ver met 3 uur)

Maar Graafie68, vraag even na bij je zorgverzekering, dan weet je hoeveel uur jij krijgt.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 12:44 uur

emsepens volgens mij is dat toch niet waar... als je geen reden hebt, bv boven een bepaald BMI of medische reden dan wordt het niet vergoed. Als je wel een verwijzing hebt en je eigen risico is nog niet op, gaat het evengoed van je eigen risico.

Login of registreer om te reageren
07-02-2017 om 12:47 uur

Wel of geen verwijzing ( directe toegankelijkheid ) kan wel per verzekeraar verschillen. ( Dat ketenzorg / geen eigen risico klopt ),

Login of registreer om te reageren