opname en zuurstof bij astmaaanval

07-02-2017 om 17:09 uur

In 2016 ben ik diverse malen benauwd in het ziekenhuis opgenomen geweest. Meestal zakt de saturatie omder de 90 bij mij en wordt praten al vermoeiend. Door zuurstof toediening, vernevelen, prednison en anti biotica kom ik er steeds weer uit. De longarts heeft me doorgestuurd naar de kno arts en in aug ben ik geholpen aan de holtes. Nu ben ik net (febr. 2017 ) via n verkoudheid weer uit het ziekenhuis. Vier dagen opgenomen geweest met zuurstof, vernevelen, prednison en anti biotica
Langzaam kom ik dan weer bij en moet alles rustig aan doen, geen inspanning!
Ik ben 67 jaar en wil toch nog actieve dingen ondernemen.
Zo zou ik in het voorjaar graag weer met een fietsvakantie meegaan. ( electr. Fiets). Zou het raadzaam zijn voor mij om extra zuurstof mee te nemen? Ik zie wel eens dat mensen dat zelfs in een rugzakje bij zich hebben. Ook bij topsporters zie ik wel eens dat ze achteraf wat zuurstof krijgen.
Graag een advies, met groet,
Ell

Login of registreer om te reageren
09-02-2017 om 09:04 uur

Beste Ell,

Ik kan me goed voorstellen dat je nog actieve dingen wil ondernemen. Extra zuurstof is een medicijn. Gebruikelijk is dat zuurstof via de longarts wordt voorgeschreven en via de zuurstofleveranciers wordt geleverd. De arts onderzoekt of een patiƫnt zuurstof nodig heeft en bepaalt vervolgens hoe hoog de dosering moet zijn. Of iemand extra zuurstof nodig heeft en hoeveel wordt bepaald aan de hand van de bloedgaswaarde.

Wij adviseren je met je arts te overleggen of je baat zou kunnen hebben bij extra zuurstofgebruik.

Kijk ook eens naar de informatie op onze site over gebruik van zuurstof https://www.longfonds.nl/copd/behandeling-van-copd/zuurstof-copd

Met vriendelijke groet,
De Advieslijn

Login of registreer om te reageren
09-02-2017 om 12:37 uur

L.S., hartelijk dank voor de reactie. In principe ben ik gediagnostiseerd met astma.
Elke keer als het mis gaat valt COPD terwijl ik al 40 jaar een niet roker ben.
Voor die tijd was ik een gelegenheidsroker. Er werd natuurlijk vroeger in onze omgeving meer gerookt. Mijn vader en opa rookte sigaren en zware chag.
Zou dat toch nog van invloed zijn?
De fietsreis die ik wil gaan maken is begin Mei in de Dordogne. Is er uit die streek iets bekend van de luchtkwaliteit? Voor NL heb ik net mijn postcode ingevuld en die lucht (n.brabant) wordt 'MATIG' van kwaliteit genoemd.

Login of registreer om te reageren