spirometrie

08-02-2017 om 11:22 uur

Hallo,

Ik heb me op het forum ingeschreven omdat ik informatie zocht over COPD enz.
Ik was een stevige roker en heb 25 jaar vrij veel gerookt.
Een tijdje terug kreeg ik benauwdheidsklachten na het roken.
De benauwdheid duurde een paar dagen en was toen weer verdwenen.
Ik ben toen wel even gestopt maar nadat de klachten weg waren ben ik weer begonnen.
Dit ging zo een tijdje van benauwdheid en stoppen met roken. Maar het lukte steeds niet om helemaal te stoppen omdat het dan wel weer redelijk ging. Maar ik denk toch dat ik de klachten wel serieus moest nemen en ben naar de HA geweest.
Ik kreeg zo'n metertje op mijn vinger en die gaf aan 97% , ik geloof dat dat wel redelijk normaal was. Verder moest ik bloedprikken en een hartfilmpje maken. Deze waren beide goed, geen problemen dus dacht ik.
Dit was allemaal in November vorig jaar. De HA gaf geen opdracht voor een spirometrie toen.
Ik heb nog wat alhoewel minder gerookt in Januari maar werd weer benauwd. Weer naar de HA en weer dat metertje dat nu 98% aangaf. Ik kreeg een onstekingsremmende neusspray voorgeschreven en vroeg zelf om een copd test. Dat vond ze goed. Nu vanaf 27 januari tot nu 8 februari niet meer gerookt. Ik krijg de spirometrie test de 17e februari. Ik ben sinds de 27e toen ik gestopt ben met roken niet meer echt benauwd geweest, maar het zit tegen benauwdheid aan, het is zeg maar een 5.5 als je het een cijfer moet geven, net voldoende, maar het moet ook niet slechter worden.
Ik denk dat ik dan wel waarschijnlijk licht copd zou kunnen hebben. Ik hoest niet en spuug ook niks op. Erg vermoeid na een wandeling bijvoorbeeld ben ik ook niet. De benauwdheid valt nu ruim een week mee , maar ik kan absoluut geen sigaret meer verdragen want dan krijg ik het meteen benauwd. Ok het is dus afwachten en als ik toch COPD blijk te hebben hoop ik hier er wat over te kunnen zeggen. In ieder geval fijn dat er een forum bestaat.

Login of registreer om te reageren