hoe snel herstellen longen?

10-02-2017 om 20:21 uur

Goedendag,

Ik ben een (normaal gesproken) gezonde moeder van 38 die als puber astma had.

Sinds september dit jaar kreeg ik last van flinke benauwdheid. Het duurde even voor ik aan de bel trok omdat ik van het 'niet zeuren maar doorbijten' type ben (geen handige eigenschap). Sinds oktober gebruikte ik seretide tot ik bij de longarts terecht kon voor een diagnose. Een longfunctieonderzoek bracht in januari duidelijkheid: ik had flinke astma. Vanwege de grote gevoeligheid van mijn longen zette de longarts direct stevig in met medicatie: twee maal daags twee pufjes hooggedoseerde Foster en uiteraard zo nodig Ventolin. Dit gebruik ik sinds half januari.

De klachten namen niet af, vooral thuis had ik nog steeds veel klachten. Dit begreep ik niet (bloedtest toonde geen allergieën aan) tot ik twee weken geleden een lekkage in ons huis ontdekte die vermoedelijk al maanden tot jaren aan de gang was. Er bleken zeer grote zwarte schimmelplekken in ons huis te zijn op de gehele woonverdieping, onder de parketvloer. Toen deze plekken open lagen werd mijn astma heviger dan ooit.

We hebben na een dag ons huis verlaten, en verblijven tot het probleem is opgelost in een tijdelijke woning. Een week geleden was ik voor het eerst sinds ons vertrek weer even twee uur in het huis, met zeer heftige benauwdheid tot gevolg (daar heb ik van geleerd: ik kom er pas weer als het schoon is).

Ik merk dat mijn klachten niet zo snel afnemen als ik had gehoopt. Er is echt wel verschil (ik heb al een heleboel nachten zonder astma aanval gehad, in het 'natte' huis was dit elke nacht wel het geval) maar mijn longen reageren nog steeds enorm snel op alerlei prikkels, en ik gebruik nog steeds elke 4 uur Ventolin overdag omdat ik het echt benauwd heb.

Mijn vraag: hoe lang duurt het, nu de prikkel waar ik kennelijk last van had uit mijn omgeving is, voor mijn longen weer rustig worden? Is het logisch dat dit nog niet is gebeurd, of betekent het dat ik misschien toch mijn longarts moet vragen om sterkere medicatie? En in het laatste geval, is er nog iets sterkers voor we in de categorie prednison komen? Ik kreeg van de arts de indruk dat ik qua inhalatie medicatie wel aan de max zit qua dosering.

Alvast heel erg bedankt,

Met vriendelijke groet,

Maaike

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
13-02-2017 om 13:17 uur

Beste Maaike. Dit verhaal dat u vertelt met meer last van de astma met schimmels in huis en vocht heb ik vaker gehoord van andere patienten. Wel goed dat het ontdekt is, vaak komt men er pas achter als ze gaan verhuizen. Het effect van medicatie is pas na 6 weken maximaal. U zou nog eventueel in overleg met uw eigen longarts de foster tijdelijk naar 3dd2 kunnen verhogen. Dat zou mijn voorkeur hebben boven het starten van prednison. Hoe snel de longen herstellen is bij iedereen verschillend. Maar een paar weken is vaak gebruikelijk.

Login of registreer om te reageren
14-02-2017 om 19:39 uur

Beste dokter van Wolferen,

Hartelijk dank voor uw antwoord.

Met vriendelijke groet,

Maaike

Login of registreer om te reageren