Ultibro breezhaler gekregen voor mijn bronchiale hyperractiviteit met astmatische klachten

11-02-2017 om 09:19 uur

In de bijsluiter staat dat Ultibro bestemd is voor COPD patiënten en NIET voor gebruik bij behandeling van astma.
Bij veel andere inhalers krijg ik allergische reacties. Bij Ultibro (dat ik sinds 2 dagen gebruik) gaat het tot nog toe heel goed.
Aangezien ik geen COPD heb (ik rook niet en hoest ook amper) maak ik me zorgen, want ook al helpt het middel goed, er staat niet voor niets in de bijsluiter dat het niet bestemd is voor astma patiënten. Dat heeft vast een reden ....
Graag uw reactie.
Alvast hartelijk dank.
Met vr. gr. Marijke

Login of registreer om te reageren
11-02-2017 om 09:26 uur

Bij dergelijke, relatief nieuwe middelen is de reden meestal dat het niet getest en geregistreerd is bij patiënten met astma. Als je arts het je voorgeschreven heeft zou ik erop vertrouwen dat je het veilig kan gebruiken.

Zelf gebruik ik met mijn astma eklira en in het verleden ook spiriva die ook niet geregistreerd zijn voor astma.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
23-02-2017 om 08:59 uur

Voor ieder geneesmiddel geldt dat het geregistreerd moet worden voor bepaalde aandoeningen. In de praktijk loopt deze registratie echter achter bij ervaring van artsen en bij bevindingen van recent wetenschappelijk onderzoek. In dat geval mogen artsen het middel wel zogenaamd "off label" voorschrijven voor een andere aandoening, maar de fabrikant mag het dan nog niet voor die aandoening opnemen in de bijsluiter. Als het je helpt: gewoon gebruiken, kan geen kwaad.

Login of registreer om te reageren