andere longziekten

11-02-2017 om 11:39 uur

Ruim vier jaar geleden ben ik (man, 1941) geopereerd aan een middenrifhernia en allerlei verklevingen in de borstholte.
Vanaf mijn 10de jaar heb ik chronische bronchitis/astma. Daarvan heb ik eigenlijk na jarenlange behandeling en enigszins oppassen na mijn 22ste jaar nauwelijks nog last gehad. Na bovengenoemde operatie werd ik echter bij elke inspanning al snel kortademig. In rust ging dat snel over. Het stoort mij echter zeer in het bewegen, i.c. wandelen, e.d.
Bij een controle-bezoek aan mijn longarts werd mij na een röntgenopname verteld dat de chirurg bij de operatie een zenuw in het linkergedeelte van het middenrif doorgesneden heeft waardoor dit gedeelte in de medewerking met het ademen niet meer of slechts moeizaam meedoet. En daardoor zou ik kortademig zijn . Wat valt hier nog aan te doen?

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-02-2017 om 14:22 uur

Beste Jovaro

Ik neem aan dat dit gesteld is op basis van de foto door de longarts, daar het middenrif hoog staat. Ik zou zelf overleggen met deze longarts of de betreffende chirurg over wat de eventuele opties zijn en daarbij te kijken naar de beweeglijkheid van dat aangedane stuk van het middenrif.

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren
15-02-2017 om 15:52 uur

Dat doe ik. Heel hartelijk dank voor het advies.
Met vriendelijke groet,
Joop van Rossum

Login of registreer om te reageren