diffusiecapaciteit tov tlc

11-02-2017 om 12:09 uur

Beste longarts,

Allereerst wil ik van de gelegenheid gebruik maken jullie te bedanken voor het goede werk op dit forum! Het biedt een hoop mensen duidelijkheid/geruststelling zo te lezen.

Mijn vraag heeft betrekking op een longfunctietest uit 2007 (destijds was ik 19 jaar oud) welke ik vanuit interesse en ter vergelijking met een recent gedaan sportonderzoek (VO2max test) heb opgevraagd. De uitslag is destijds besproken met de longarts, echter heb ik een vraag die mij na het nader bestuderen van de uitslag pas te binnen schiet.

Letterlijke weergave van testresultaten uit 2007 (zie hieronder) tonen een lichte obstructie aan als gevolg van astma + airway remodelling. Wat ik mij nu afvraag, en niet weet of/hoe dit destijds is besproken, heeft betrekking op de diffusiecapaciteit. Op internet lees ik dat alles boven de 80% van de referentiewaarden als "gezond" wordt beschouwd. Echter, in mijn geval lijkt er een grote discrepantie te bestaan tussen TLC ref waarden en DLCO ref waarden (120% vs 104%). Mijn conclusie als leek vertelt mij dat het grote longvolume een wellicht lage diffusie compenseert en zodoende op 104% uitkomt. Is dit juist en bestaat er potentieel ventillatieprobleem? Of wordt er ergens een correctie gemaakt voor longvolume? Of bestaat er geen perfecte correlatie tussen TLC en Diffusie? Ik heb overigens geen klachten en beoefen zonder problemen duursport.

Lengte: 195cm
Gewicht: 89kg

2007:
TLC: 10 liter (120%)
Residu: 2 liter (110%)
VC: 8 liter (125%)
FEV1: 4.9 liter (95%)
Tiffeneau: 60%
Diffusiecapaciteit: 104% (geen absolute waarde gegeven, enkel percentage)

VO2Max 2017 : 5330 ml/min

Nogmaals erg bedankt voor de tijd die jullie nemen om deze en andere vragen te beantwoorden.

Mvg,

Floris

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
15-02-2017 om 14:46 uur

Beste Floris

Top dat je je zo interessert in een van de leuke zaken binnen ons vak, de longfysiologie.
Betreffende het interpreteren is het echter goed te realiseren dat jij destijds op je 19e met een lengte van 195 niet in de grote referentiegroep zat volgens de standaard (waarschijnlijk is dat destijds Wasserman geweest). Daar kan al een geringe bias in zitten.
Verder is het zo dat de dlco afhankelijk is van meerdere factoren en daardoor zowel boven gemiddeld als onder het gemiddelde kan uitvallen. Tevens is het van belang te weten of het middels een enkele ademteug (single breath) of rebreathing methode is berekend. Daar je longfunctie destijds een obstructie toonde kan er best sprake zijn van wat hyperinflatie door je instabieler (?) astma in 2007 of geringe longstuwing die eveneens een negatieve invloed hebben op de dlco.
Mocht je interesse hebben en verder willen lezen kijk eens op dlco versus kco, of bij wasserman etc. Ook het bezoeken van en sportartsen -congres of -praatje kan super leerzaam zijn.
Bottom line is dat je, zoals je merkt, met bovenstaande waardes meer dan prima zult kunnen blijven presteren en functioneren!

Groet, Peter van Tilburg

Login of registreer om te reageren