Astma kind niet onder controle/ vakantie

17-02-2017 om 08:58 uur

Beste heer Roukema,

Bij mijn zoontje van 3 is vorig jaar juni astma geconstateerd. Hij is opgenomen geweest met een hevige infectie aan de luchtwegen. Sinds oktober ging het beter en mocht hij stoppen met de puffers. Nu beginnen de klachten weer en moet hij weer aan de puffers. Daarnaast heeft hij hele erge allergie voor grassen/ bomen, wat binnenkort weer gaat beginnen. De astma/ allergieen zijn nog niet onder controle.
In december willen we misschien een reis maken naar Bali, Ambon, Jakarta. Mijn vraag aan u is of dit verstandig is? Hoe is het klimaat daar voor mensen met astma/ allergieen? is het verstandig aangezien het nog niet onder controle is?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet

Login of registreer om te reageren
17-02-2017 om 09:54 uur

Als moeder zou ik zeggen dat ik het niet zou aandurven met zo'n kwetsbaar kindje een lange vliegreis te maken en dan in een land te komen met een geheel ander klimaat (vochtig en warm) dan we in Nederland hebben.
Ik denk dat je zelf ook al twijfelt gezien je vraagstelling.
Maar misschien is de dokter optimistischer dan ik.
;)

Login of registreer om te reageren
17-02-2017 om 10:21 uur

Klopt Thirza! Twijfel er zelf ook nogal over, vandaar mijn vraag :D

Login of registreer om te reageren
17-02-2017 om 11:13 uur

Slim om bet vroeg van tevoren te bespreken idd!
Mij lijkt t heftig! Instabiel astma en een lange vlucht is sowieso niet echt een goede combi en een vochtig warm klimaat voor de meeste astmapatiënten ook niet. Dan kan ik me andere bestemmingen voorstellen die beter zijn, met droge warmte. Aan de Middellandse Zee bijv. Tis wel voor iedereen anders hoor, maar jullie reisplannen lijken me ambitieus gezien de toestand van jullie kind.
Maar hopelijk denkt de dokter er anders over idd

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
22-02-2017 om 15:06 uur

Beste Jwa,
ik kan me veelal aansluiten bij de tips die hierboven beschreven zijn, maar het belangrijkste is dat er geen algemeen advies bestaat; dit is echt individueel en zul je moeten bespreken met de behandelend kinder(long)arts van uw dochter. In principe moet een vakantie naar Indonesië gewoon kunnen, waarbij het verstandig is om er tevoren zo zeker mogelijk van te zijn dat de astmaklachten 'onder controle' zijn: als dit nog niet zo is, dan zou ik terughoudend zijn, maar aangezien de reis pas voor het einde van het jaar gepland staat moet dat gaan lukken.

Waar u ook heen reist: neem een (liefst engelstalige) medische verklaring of medisch paspoort mee waarin het astma van uw dochter wordt beschreven en welke medicatie zij gebruikt. Zorg voor voldoende medicatie (zowel onderhoudsmedicatie als aanvalsmedicatie en anti-allergische medicatie) en neem deze mee in de handbagage, dan weet je zeker dat je het niet kwijtraakt. Indien er eerder flinke exacerbaties (astma-aanvallen) zijn geweest, dan geef ik nog wel eens een stoorkuur prednisolon mee voor zo nodig.

heel veel succes, hoop voor jullie gezin dat de vakantie door kan gaan!

Login of registreer om te reageren